Hodinky pod tisíc korun se zpravidla nevyplatí opravovat. Na řadu typů ve zmíněné cenové relaci dokonce nejsou náhradní díly, protože oprava by mnohdy přišla dráž než samotné hodinky. Hodinky za pár set korun dokonce bývají zalité do plastu a u nich nelze vyměnit ani baterii. V hodinkách za několik tisíc korun se obvykle mění celý strojek, jehož cena dosahuje necelé poloviny nákupní ceny nových hodinek. »Výměna strojku v pětitisícových hodinkách stojí přibližně dva tisíce korun,« ilustruje na běžném případu majitel zbraslavské firmy Koscom Josef Kosina, který vlastní několik velkých hodinářství, a jedním dechem dodává: »Oproti dřívějšku většina servisů neopravuje jednotlivé součástky, ale mění celé strojky.« Přijde to mnohdy dráž, ale podle Josefa Kosiny je vysvětlení nasnadě: »Hodinky v Česku zatím nejsou spotřebním zbožím, ale spíše exkluzivitou. Na západ od nás je to však naopak.« Hodinky střední třídy totiž vyjdou po celé Evropě na tři až pět tisíc korun. »To je v tuzemsku skoro polovina výplaty, kdežto například v Německu by si za průměrný plat mohl zákazník koupit dvacatery hodinky. »Není mu pak líto poškozené vyhodit a koupit nové,« dodává Josef Kosina. Hodinky se mohou porouchat ještě v záruční době, která je ze zákona minimálně půlroční, ale často ji prodejci protáhnou i na dvojnásobek. Záruka ovšem platí vždy jen na skryté vady výrobku, a ne na běžné opotřebení. Zákazník se tak nemůže dožadovat například bezplatné výměny poškozeného řemínku, odřeného sklíčka nebo ošoupaného zlacení. Podle dopisů, které letos zaslali čtenáři do redakce spotřebitelské přílohy MF DNES na téma reklamace hodinek, bývají častou bolestí uživatelů spíše funkce, které nebyly srozumitelně popsány v návodech, než zastavené strojky. Nikolu Štefanovi z Prahy občas mizely údaje z displeje a současně se mazaly i zadané údaje v hodinkách. Hodinář až při třetí návštěv ě v servisu poznal, že tak pracuje automatická ochrana hodinek před vlhkem, elektrostatickým nábojem či rychlou změnou teploty. Petr Směja z Brna nebyl spokojen s funkcí, která mu do chodu stopek ukazovala po čtyřech minutách reálný čas a on musel běžící vteřiny znovu pracně nastavovat. Oba zákazníci nezávisle na sobě prohlašovali, že by si hodinky s popsanými funkcemi nekoupili, kdyby se o nich zmiňoval návod. »Narazili jsme na hodinky, u nichž polovinu funkcí nešlo s českým návodem vůbec nastavit,« uvedl začátkem ledna po kontrole návodů spotřebního zboží ředitel plzeňského inspektorátu České obchodní inspekce Václav Havlík. Podle zkušeností obchodníků zákazníci obvykle reklamují dvě až tři promile nakoupených hodinek. S každými pětistými hodinkami tedy musí jejich majitelé zpět do obchodu a žádají bezplatnou opravu, výměnu hodinek nebo vrácení peněz. poručit, aby si nechali přímo v obchodě předvést všechny funkce hodinek a ověřit každý detail návodu. Návod při tom musí být podle Zákona na ochranu spotřebitele v češtině.
Slovníček pojmů
30M (též water resistant, 3BAR) - náhodnému zmoknutí nebo postříkání hodinky nepoškodí
50M (též 5ATM, 5BAR) - vhodné ke sprchování a plavání
100M (10 ATM, 10BAR) - mohou se použít při potápění bez dýchacích přístrojů
200M (20ATM, 20BAR) - odolávají tlaku vody při potápění
G-shock - nárazuvzdorné
safírové nebo minerální sklo - odolné proti poškrábání
ekodrive - baterie se nabíjí pohybem ruky
automatika - pero v hodinkách se natahuje pohybem ruky
rádiem řízené - hodinky se seřizují podle rozhlasového signálu