Pocit zavázanosti nutí k nákupu
Ačkoli prezentace na zájezdech pořádají různé firmy, jejich scénář je vždy stejný. Zástupce firmy postupně na provizorním pódiu předvádí například sadu nádobí, kuchyňský robot, perličkovou koupel či masážní křeslo. Neopomene stále zdůrazňovat, že je vše dobrovolné. Každý si může na předváděné zboží sáhnout, prohlédnout si jej nebo například ochutnat jídlo ukázkově připravené na nabízené pánvi. Navíc se od dealera dozví, že předváděné zboží nelze koupit nikde jinde, všechny výrobky jsou velmi kvalitní a jde o jedinečnou nabídku pouze pro účastníky zájezdu. »Člověk se často rozhodne, že si něco koupí, protože je opečováván, někdo se o něj stará, je v příjemném prostředí a navíc si myslí, že zboží je levné,« vysvětluje psychoterapeut Marian Chrasta. »Má přitom pocit, že je firmě zavázaný za výlet za pár korun a měl by jí to nějakým způsobem splatit tím, že si něco koupí.« »Často se na nás obracejí lidé, většinou starší či z venkova, kteří na zájezdech podepsali smlouvy na různé zboží, a my jim nemůžeme nijak pomoci,« říká právnička Ida Rozová z Občanského sdružení spotřebitelů Test, které se specializuje na spotřebitelské problémy. Když doma zjistí, že si vlastně nic koupit nechtěli, bývá již pozdě. Podle Idy Rozové bývají smlouvy velmi výhodné pro prodávajíci, ale velmi nevýhodné pro zákazníky. Především nedávají možnost od smlouvy později odstoupit. »Lidé podepisují smlouvy, aniž by si je přečetli. Pokud ve smlouvě není možnost odstoupení, tak je zákazník v pasti. Nemůže si totiž nákup později rozmyslet,« dodává Ida Rozová. Nejdůležitější informace jsou často uvedené malými písmeny na konci smluv a lze je tak lehce přehlédnout. Nepomohou ani výmluvy, že manžel s koupí nesouhlasí nebo že jinde mají stejné zboží za nižší cenu. Důkazem je případ Hany Kočembové z Valteřic, která si na prodejním zájezdu objednala masážní termopolštářek. »Cena šest tisíc korun se mi zdála sice vysoká, ale zástupce firmy tvrdil, že se nikde jinde nesežene,« vypráví zákaznice. Když později viděla stejný polštářek prodávat za necelé dva tisíce korun, chtěla od smlouvy odstoupit. Odpovědí prodejce byla pouze upomínka o nezaplacení poslední splátky. Zásada, které je běžná v Evropské unii, že zákazník, který podepíše kupní smlouvu mimo běžný obchod, si může do týdne rozmyslet, zda koupené zboží chce vrátit zpět nebo si jej nechat, totiž v Česku neplatí. Pokud prodejci nezískají své peníze po dobrém, neváhají sáhnout po soudní žalobě a počáteční cena se tak může několikanásobně zvýšit. Proto je lepší raději včas zaplatit a mávnout nad ztracenými penězi rukou
Mnozí zákazníci nákupních zájezdů si uvědomí, že nakoupili příliš draze, až když je pozdě. |