Kdo podnikal od začátku poctivě, má nyní potíže

  • 2
Nedostatek pravomocí, nejasné kompetence, nemožnost vstupovat do sporů mezi zákazníkem a prodávajícím. Tak by bylo možné charakterizovat pozici České obchodní inspekce. Přesto zaznamenává v poslední době výrazné úspěchy a v očích veřejnosti nabývá zpět ztracené renomé.

ČTĚTE TAKÉ:
Blíží se konec stánkařů v Česku?

Lavina kontrol v tržnicích po celé republice by právem mohla vyvolat mezi stánkaři paniku.

"Podmínky pro obchodníky, kteří poctivě podnikají v kamenných obchodech, jsou nesrovnatelně horší než právě pro stánkaře," vysvětluje intenzivní zásahové akce ústřední ředitel inspekce Jiří Pěkný.

Bohužel, drobný spotřebitel, který vede svůj malý soukromý boj s nečestným obchodníkem o reklamaci čehokoli, se stále na zásah inspekce nemůže spoléhat.

Letos jste zintenzivnili kontroly tržnic a stánků, kde se ve velkém nabízí padělané zboží.

Každoročně zabavíme padělky za stovky milionů korun. Podmínky pro obchodníky, kteří poctivě podnikají v kamenných obchodech, jsou nesrovnatelně horší než pro stánkaře. Není to rovné podnikání, proto jsem rozhodl, že budeme tlačit na to, aby stánkaři museli dodržovat stejná pravidla jako obchodníci v kamenných obchodech.

Ten, kdo podnikal od začátku poctivě, má nyní problémy. Ti, kteří podnikali za hranicí zákona, se dnes dostávají tam, odkud slušné obchodníky vytlačili. Proto jsme začali asi před půl rokem dělat na tržištích obrovské razie. Chci, abychom celou akci dotáhli do konce.

Není to boj s větrnými mlýny?

Musíme najít jejich sklady, které často přemisťují. A také dokázat identifikovat prodávajícího. Zatím můžeme jen zabavovat zboží a nemáme komu uložit pokuty. Prodejci se okamžitě rozprchnou. Také obce a města nám příliš nepomáhají. Mají ze stánkového prodeje peníze a už je nezajímá, že je porušován zákon a spotřebitelé trpí. V této souvislosti však musím připomenout, že množství falzifikátů na stáncích a tržištích je také otázkou poptávky ze strany spotřebitelů. Kdyby toto zboží nekupovali, vymizela by z trhu i jeho nabídka.

Myslíte si, že se ostatní podmínky pro zákazníky v obchodech i ve službách za posledních deset let zlepšily?

Určitě ano, jde o to, aby jich spotřebitelé uměli využívat ve svůj prospěch. Platí to i v případě reklamací? To je přece stále velký problém. Zásadní změnou oproti předchozím rokům je dvouletá záruka. Pokud má člověk pocit, že jej obchod krátí v jeho dalších právech, může se obrátit na poradenskou informační službu České obchodní inspekce, která je ve stanovených termínech k dispozici na každém inspektorátu ČOI. Adresy sídel ČOI jsou na www.coi.cz.

Lidé sice mají v obchodech více práv, ale řada prodávajících to ignoruje a spotřebitelům stejně jako dříve zbývá jedině soud. A sám víte, jak soudy v Česku probíhají.

To je pravda. Jednou z možností, jak spory rychleji řešit, je dát spotřebitelským sdružením určité pravomoci, které by jim tento postup umožňovaly. Takto to funguje na Západě a je to velmi výhodné. ČOI totiž nemůže vstupovat do konkrétního sporu mezi zákazníkem a prodávajícím.

Pravomoci by měly být dostatečné, neboť zkušenost spotřebitelů s prodejci při reklamacích je až neskutečná.

Bohužel, i my můžeme spotřebiteli pouze doporučit: obraťte se na soud. Je však pravda, že pokud ČOI do obchodu, s nímž zákazník vede spor, přijde, prodejce v případě pochybení obvykle zákazníkovi raději vyhoví. Nechce mít s inspekcí další problémy. Na co si spotřebitelé nejvíce stěžují? Nejvíce stížností dostáváme opravdu na způsob vyřízení reklamací, a to reklamací mobilních telefonů a obuvi, zejména pak obuvi zakoupené v tržnicích. Lidé by si měli uvědomit, že koupí-li něco ve stánku, nemají žádnou jistotu, že za dva týdny, budou-li chtít boty reklamovat, na tržišti prodávajícího ještě najdou.