Kdo kupuje víno Müller Thurgau, měl by číst viněty lahví

- Pokud někdo zná jen tři druhy vína - bílé, červené a zadarmo - těžko ví, že na trhu je nyní Müller Thurgau velmi slušné úrovně. Podle vinařů i běžných konzumentů totiž kvalita lahvových vín v posledních letech stoupá. A to nejen díky úrodě, ale především vyššímu zájmu o víno, a tudíž rostoucí konkurenci výrobců. Vínu navíc začíná rozumět čím dál víc lidí, a tak špatná vína jsou už mnohdy téměř neprodejná.

Anonymní test jedenadvaceti lahví odrůdy Müller Thurgau koupených v běžných prodejnách potvrdil i to, že sebelepší víno může pokazit obchodník. Při hodnocení vína z Vinia Velké Pavlovice koupeného v supermarketech Delvita v Brně-Starém Lískovci a v Plzni totiž skončily láhve stejné šarže v prvém případě na dvanáctém a ve druhém na patnáctém až šestnáctém místě z jedenadvaceti.
Devatenáct tuzemských a dva slovenské výrobce hodnotila sedmičlenná komise profesionálů i laiků. Shodla se na tom, že nejlepší bylo víno z Modrého sklepa Agrodružstva Nový Šaldorf, ročník 1996. Láhev dostala v průměru 84,5 bodu ze sta možných.
Profesionály zastupovali v komisi dva výrobci vína z Čech a Moravy, obchodník specializující se na prodej vín v Praze, laiky pak lékař a zpěvačka. Komisi vedl vysokoškolský profesor Vilém Kraus, který dlouhá léta vinnou révu šlechtí a o víně přednášel na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě v Lednici na Moravě.
"Test pomůže konzumentům v tom, že pochopí rozdílnost vín v rámci jedné odrůdy," prohlásil Vilém Kraus poté, co v pražské senzorické laboratoři Vysoké školy chemicko-technologické ochutnala komise poslední vzorek.
Přestože členové poroty hodnotili každé víno stobodovým systémem a u každého vzorku se zamýšleli nad chutí a barvou, stejně jako nad čirostí, intenzitou a jemností, Vilém Kraus tvrdil, že víno by mělo člověka především oslovit jako celek. Přirovnal je ke skvělému obrazu, přičemž obraz i víno považuje za umělecká díla, která v člověku zanechají i příjemný dojem.
Pavel Vajčner, ředitel Znovínu Znojmo, zase přemýšlel o tom, proč některá vína dopadla tak, jak dopadla. "Ukázalo se, že v obchodech lze v průměru koupit vína dobrá, ale na druhé straně je pravdou, že láhev, která stojí dlouho ve skladu nebo v regálu, část kvality časem ztrácí. Pro zákazníky z toho plyne poučení, že musí pozorně číst etiketu. Pokud na ní není rovnou vytištěn ročník sklizně, ale jenom razítko lahvování, je třeba pečlivě zvážit, o jak staré datum se jedná. Pokud je třeba dva roky staré, je docela možné, že láhev dlouho stála někde ve skladu za nepříznivých podmínek."
To potvrdil další člen komise, majitel Národní banky vín v Praze Tomáš Beseda: "Při nákupu vín je datum na etiketě jedno z prvních, na co se dívám. Navíc je důležité, aby láhve vína při skladování ležely. Jinak jim vysychá korek, dostane se do nich vzduch a víno začne oxidovat. U některých vín jsem oxidanty cítil. Nebyl jsem sám, protože v celkovém hodnocení tyto láhve dostaly nejméně bodů."

Z jedenadvaceti lahví Müller Thurgau nejlépe obstál Modrý sklep z Nového Šaldorfu
Vedoucí komise profesor Vilém Kraus poté, co všechny vzorky prochutnal, vína rozdělil do pěti skupin podle charakteru vína ovlivněného buď přírodními podmínkami oblasti nebo výrobní technologií producenta. Skupiny jsou tedy hodnoceny ve smyslu odrůdovém.
Zatímco první dvě skupiny upřednostňují milovníci vín aromatických, poslední dvě jsou podle profesora Krause cítit vínem dovozovým a přirozené aroma odrůdy bylo při jejich výrobě potlačeno. Názory na odrůdu Müller Thurgau se totiž mění. V posledních letech se například v Rakousku a Německu pijáci vína přiklánějí spíš k mírné vůni a plnější chuti, v Čechách a na Moravě naopak stále vítězí víno aromatické.
U každé lahve je kromě jiného průměrný počet bodů, které jí udělilo sedm hodnotitelů. Nejvyšší možný počet bodů byl 100.
Na stránce je tudíž možno vyčíst hned dvojí hodnocení: podle průměrného počtu bodů udělených komisí (zvítězilo víno z Modrého sklepa Nový Šaldorf) a podle charakteru vína.
U každé skupiny je pak doporučení, k jakému jídlu se to které víno hodí. A to i přesto, že podle Viléma Krause nelze vzhledem k bohaté rozmanitosti vína Müller Thurgau možné doporučit jen jeden způsob upotřebení této odrůdy.

Láhve pocházely z běžných obchodů
Vína, která testovala komise v senzorické laboratoři pražské Vysoké školy chemicko-technologické, pocházela od jedenadvaceti výrobců a byla koupena v běžných obchodech několika měst. Pokud výrobce na etiketě uvedl ročník výroby, byla vína v testu seřazena pro hodnocení od mladších ročníků ke starším. Většina vín byla suchá, výjimečně polosuchá. Hodnocení probíhalo podle stobodového systému Mezinárodní unie enologů pro senzorickou analýzu vína.
"Láhve byly několik dní před testem chlazeny a při podávání měly teplotu dvanáct stupňů," říká vedoucí senzorické laboratoře Helena Valentová. "Deset minut před nalitím do skleniček jsme každou láhev otevřeli, aby se víno stačilo vydýchat."
Senzorická laboratoř je rozdělena na jednotlivé boxy, aby se členové komise navzájem nerušili. Barvu a jiskru vína hodnotitelé pozorovali proti bílému prostředí.
Test stál redakci 21 500 Kč.

1. skupina
Vína s výraznějšími primárními aromatickými látkami odrůdy a s výraznějším charakterem působení přírodních podmínek oblasti, svěžího typu.
Vína této skupiny jsou vhodná pro svůj svěží charakter a výrazné odrůdové látky primárního typu jako doprovod k lehkým studeným předkrmům a potěší hlavně konzumenty mladšího věku.

2. skupina
Vína svěžího typu, s výraznějším obsahem kyselin, odpovídající vínům ročníku 1996, a proto i s méně výraznými aromatickými látkami nebo vyrobená velmi reduktivní technologií.
Vína druhé skupiny by se dobře snoubila s bílými sýry jemné chuti, případně s lehkou úpravou ryby.

3. skupina
Vína s bohatší paletou chuťových vjemů, která vzniká při naležení drti hroznů nebo zráním vína na sudu či na láhvi nebo povoleným přídavkem zahraničních vín. Vína nepostrádala decentní či výraznější aromatické látky odrůdy Müller Thurgau.
Pro lehkou a neutrální úpravu drůbežího masa by byla vhodná vína právě této skupiny.

4. skupina
Vína nepostrádající na plnosti, ale s méně košatým projevem chuťových vjemů, štíhlejší a zatím poněkud uzavřená.
Tato vína lze přiřadit k výraznější úpravě lehkých jídel.

5. skupina
Vína plná, eventuálně se zvýšeným barevným odstínem, s potlačeným odrůdovým charakterem ve prospěch plnosti, nebo i s nižším obsahem kyselin, pravděpodobně s povoleným přídavkem vín zahraničních.
Vína lze doporučit pro mírně sladké dezerty, míchané nápoje nebo k přípravě jídel.

 

1. skupina:
20/Žernosecké vinařství, s.r.o., Velké Žernoseky
ročník 1998*
81,2 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 209 Kč

5/Templářské sklepy, vinařské družstvo Čejkovice
ročník 1998*
82,0 bodu
Delvita Brno-Starý Lískovec
cena: 52 Kč

11/(9) Víno Nitra, Slovensko
ročník 1996
81,7 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 63 Kč

3/Víno Mikulov, a.s.
ročník neoznačen
83,8 bodu
COOP Supermarket, Jednota SD Mikulov
cena: 44,60 Kč
NEJVÝHODNĚJŠÍ NÁKUP

15/Josef Líbal, Vinařství Horní Dunajovice
ročník 1998*
82,5 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 74 Kč

 

2. skupina:
2/ Vinné sklepy Valtice
ročník 98*
83,0 bodu
Mana Kyjov (Euronova)
cena: 55 Kč

4/Znovín Znojmo se sídlem v Šatově
ročník 97*
80,0 bodu
Delvita Brno-Starý Lískovec
cena: 52 Kč

14/ Miloš Michlovský, šlechtitelská stanice Perná
ročník 1996
80,4 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 90 Kč

19/ Ivan Váňa, České vinařství Chrámce
ročník 1997*
83,2 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 63 Kč

 

3. skupina
17/Modrý sklep, Agrodružstvo Nový Šaldorf
ročník 1996
84,5 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 60 Kč
VÍTĚZ TESTU

10/ Vinný sklep Velehrad
ročník 1991
82,2 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 180 Kč

8/ Miroslav Forman, Dolní Kounice
ročník 1996, plněno 1977
80,0 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 64 Kč

7/ Vinium a.s., Velké Pavlovice
ročník 1996
80,4 bodu
Delvita Brno-Starý Lískovec
cena: 42 Kč

7a/**Vinium a.s., Velké Pavlovice
ročník 1996
79,8 bodu
Delvita Plzeň
cena: 42 Kč

12/Víno Bzenec, a.s.
ročník 1996*
72 bodů
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 65 Kč

16/Movino Veĺký Krtíš, Slovensko
ročník 1996
81,2 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 68 Kč

 

4. skupina:
9/ Jiří Lobkowicz, Zámek Mělník
ročník 1996
75,4 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 75 Kč

21/Lobkowiczké vinné sklepy, Zámecké vinařství, Roudnice nad Labem
ročník 1995
75,7 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 75 Kč

6/ Vinopol s.r.o. Velké Bílovice, vinařství Pavel Osička
ročník 98*
79,8 bodu
Pronto hypermarket Brno
cena: 41,10 Kč

 

5. skupina:
1/ Bohemia Sekt, Starý Plzenec, vinařská oblast Velkopavlovická
ročník 97*
70 bodů
Mana Kyjov (Euronova)
cena: 65 Kč

13/Družstevní vinné sklepy Hodonín, s.r.o.
ročník 1998*
79,2 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 65 Kč

18/ VOD Blatnice - družstvo
ročník 1996*
69,4 bodu
Dům lahůdek U Rotta, Praha
cena: 47 Kč

Poznámka: * datum lahvování; ** vzorek stejné šarže koupený v jiném supermarketu; počet bodů značí průměr sedmi hodnotitelů, nejvyšší počet bodů je 100; předposlední a poslední řádek u každého vína označují prodejnu, kde a za kolik bylo zakoupeno

Test probíhal v senzoricé laboratoři, kde byli členové komise od sebe odděleni.

Bohemia Sekt, Starý Plzenec.

Vinný sklep Velehrad

Víno Nitra, Slovensko

Víno Bzenec, a.s.

Družstevní vinné sklepy Hodonín, s.r.o.

Miloš Michlovský, šlechtitelská stanice Perná.

Josef Líbal, Vinařství Horní Dunajovice

Movino Velký Krtíš, Slovensko

Modrý sklep, Agrodružstvo Nový Šaldorf - VÍTĚZ TESTU

VOD Blatnice-družstvo

Ivan Váňa, České vinařství Chrámce

Vinné sklepy Valtice

Žernosecké vinařství, s.r.o., Velké Žernoseky

Lobkowické vinné sklepy, Zámecké vinařství, Roudnice nad Labem

Víno Mikulov,a.s.

Znovín Znojmo se sídlem v Šatově

Templářské sklepy, vinařské družstvo Čejkovice

Vinopol s.r.o. Velké Bílovice, vinařství Pavel Osička

Vinium a.s., Velké Pavlovice

Miroslav Forman, Dolní Kounice

Jiří Lobkowicz, zámek Mělník

Na tomto stobodovém formuláři vyplňovali členové komise své názory na jednotlivá vína.