Službu můžete reklamovat stejně jako zboží.

Službu můžete reklamovat stejně jako zboží. | foto: Profimedia.cz

Jaké fígle na vás mohou zkoušet

  • 4
Za odložené věci ručíme. Tak s takovým upozorněním se v šatnách kin nebo bazénů asi těžko setkáte. Naopak, dost možná vám budou tvrdit, že neodpovídají za nic. A to samozřejmě není pravda. Jaké další triky a výmluvy můžete slyšet třeba v půjčovně nebo od řemeslníků a jak se proti nim bránit?

ReklamaceGRAFIKA
Na co si dát pozor 

Materiál, který jste nám dali, byl vadný, proto za výsledek neručíme
Pokud vám firma nebo řemeslník, který pro vás dělá věc na zakázku, tvrdí, že za výsledek práce neručí, protože materiál, který jste dodali, byl vadný, má pravdu. Ale pouze v případě, že vás na vadu materiálu nebo nevhodnost vašich přání dopředu upozornil. Pokud tak neučiní, odpovídá i za vady materiálu a nevhodné pokyny zákazníka.

Jste z jiného města, takže vám film na DVD nepůjčíme
Některé videopůjčovny, a nemusí jít jen o ně, odmítají některé zákazníky s tím, že v daném městě nemají trvalé bydliště. Jestliže vám však někdo odmítne poskytnout službu jen proto, že máte trvalé bydliště někde jinde nebo pro jinou národnost, barvu pleti nebo jen kvůli oblečení, je to diskriminace. Na takového podnikatele byste měli upozornit Českou obchodní inspekci.

Brusle vám půjčíme, jen když nám dáte jako zástavu občanský průkaz
Když po vás někdo chce, abyste mu po dobu zapůjčení věci předali do úschovy občanský průkaz nebo jiný osobní doklad, například cestovní pas, dopouští se přestupku, za který je možné uložit pokutu až deset tisíc korun. Podle zákona o občanských průkazech platí, že doklad nesmí být přijat jako zástava.

Za věci v hodnotě nad pět tisíc nejsme odpovědní
Toto tvrzení, se kterým byste se mohli setkat například v hotelu, není zcela pravdivé. Platí jen pro cennosti, klenoty a peníze. Provozovatel je tedy povinen vám zaplatit jejich hodnotu, avšak nejvýše do pěti tisíc korun. Cenností jsou například mimořádně drahé šaty, kožichy, elektronika, ale rozhodně to není běžný model mobilního telefonu, obuv odložená v botníku nebo auto zaparkované na hotelovém parkovišti, pokud výrazně nepřekračuje běžné ceny.

Pokud však škodu způsobil sám provozovatel, jeho zaměstnanci nebo najatí opraváři, odpovídá za ztrátu peněz, klenotů a cenností, případně jejich poškození, v plné výši. V plné výši také ručí za předměty, které převzal do úschovy, například na recepci či do trezoru. Kromě toho ručí provozovatel objektu za všechny ostatní předměty, pokud je jejich cena vyšší než pět tisíc korun. Dokázat, že jste měli ve skříňce nebo na pokoji právě takové věci, už ale musíte vy.

Záruční list vám dát nemůžeme
Pokud si objednáte firmu, která nakoupí i vybavení, zůstávají v jejím vlastnictví skutečně i záruční listy, a proto vám je nemůže vydat. Nejde tedy o žádný trik. Firma, u které jste si například objednali přestavbu koupelny, pak ručí i za vybavení stejně jako za provedené práce, a to po dobu osmnácti měsíců.

Takto dlouhá záruka platí také v případě, že výrobce na umyvadlo poskytuje delší záruku, třeba desetiletou. Pokud chcete využívat výhod delší záruční doby a mít ve vlastnictví záruční listy, nakupujte materiál pro stavební firmu vy. Na druhou stranu vás to vyjde dráž. Jako spotřebitel zaplatíte 19 % DPH, zatímco firma jen 5 %.

Za odložené věci neručíme
Oblíbené vývěsky v šatnách bazénů, posiloven, ale třeba i ubytovacích zařízení s nápisy „za odložené věci se neručí“ klidně ignorujte. Provozovatel totiž za ztrátu předmětů odpovídá, a to i v případě, že podepíšete prohlášení, že se vzdáváte práva na náhradu škody.

Do poplatků za služby vám rozpočítám daň z nemovitosti a pojištění domu
Může se vám stát, že se majitel domu pokusí do vyúčtování služeb zahrnout i náklady na pojištění domu nebo daň z nemovitosti. Neplaťte to. Nemá na to právo. Tyto náklady, stejně jako opravy domu, totiž musí pronajímatel hradit z vybraného nájemného.

Reklamace služeb
Službu můžete reklamovat stejně jako zboží. Problém je však v dokazování vady nebo nedostatků. Proto nikdy neuzavírejte dohodu či smlouvu ústně, a to ani s kamarády. Je také dobré si vše zdokumentovat – nafotit, natočit, obstarat svědecké výpovědi, abyste mohli prokázat, že poskytnutá služba neodpovídá požadavkům uvedeným ve smlouvě.

Reklamace musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. V opačném případě máte právo odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

Pokud vám reklamaci zamítnutou, nechte si udělat posudek od soudního znalce a obraťte se na soud. Seznam soudních znalců naleznete na internetových stránkách www.justice.cz.