Do zahrádky bez svačiny

České hospody v létě rozšiřují svoje prostory o venkovní zahrádky. Můžete si však na ně vzít psa? A musíte platit za jídlo předem? Žádný zákon režim hospodských zahrádek neupravuje. I tady je však nutné dodržování základních hygienických pravidel. Prostor zahrádky by měl být upravený, čistý. Pokud narazíte na zaprášenou židli, stůl, pokapaný ubrus, popelník plný cigaret a hmyzu, požádejte personál o nápravu.

Podle odborníků z vysoké školy hotelové musí být všechny dresinky a přísady, které jsou umístěny na stole, konzervované, aby se nezkazily, a dobře uzavřené či jinak chráněné před venkovním prachem. Saláty, dezerty či nápoje, které jsou na zahrádkách vystaveny, by měly být výlučně v chladicích boxech. Saláty a dezerty by měly být zakryté, tudíž chráněné před hmyzem, prachem a špínou.

Domácí svačina

Pokud si na zahrádce objednáte pouze pití a jídlo si vybalíte z batůžku, v podstatě okrádáte majitele provozovny. V ceně jídel, která restaurace nabízí, je totiž zakalkulována nejen sama hodnota pokrmu, ale i servis s tím spojený, to znamená obsluha, nábytek, prostření a podobně. Pokud tedy konzumujete své vlastní jídlo, čerpáte vlastně servis, ale neplatíte za něj.

Podstatné jsou i hygienické důvody – jídlo z domova, které si nesete celý den v batůžku, může být například kontaminováno bakteriemi, které se mohou přenést na zařízení nebo pokrmy z restaurace.

Pes

Je jen na majiteli restaurace, zda psy nebo jiná zvířata na zahrádku vpustí či nikoli. Může o tom rozhodnout svými vnitřními předpisy. V každém případě by však měla být zvířata zajištěna na vodítku (případně s košíkem) a neměla by obtěžovat další zákazníky.

Placení

Při placení platí podle odborníků z vysoké školy následující pravidlo – zahrádky s obsluhou by měly fungovat stejně jako běžná restaurace, zahrádky bez obsluhy mohou vyžadovat placení napřed, popřípadě mohou dokonce zálohovat sklo či nádobí.

Jak reklamovat

Postup při reklamaci je zcela totožný s reklamováním uvnitř restaurace. Pokud jídlo či nápoj nejsou v pořádku, ihned je vraťte číšníkovi.  Totéž udělejte i v případě, jestliže je pokrm připálený, nedopečený, přesolený či při jeho přípravě kuchař použil nevhodné potraviny. Jídlo či nápoj také musíte ze zákona dostat ve správné hmotnosti, míře a množství. Pokud se na nápravě nedohodnete s personálem, obraťte se na hygienickou stanici nebo Českou obchodní inspekci.

Restaurace, která si hledí svých hostů, vybuduje zahrádku v příjemném, neprašném prostředí a poskytuje v jejích prostorách úplně stejné služby jako uvnitř restaurace. Na číšníky nemusíte dlouho čekat, jsou neustále k dispozici.

Špatná hospoda či restaurace vybuduje zahrádku v podstatě kdekoli, jen aby zvýšila svoji tržbu. Saláty a dresinky jsou v odkrytých mísách, do nichž se snadno může prášit. Vybavení zahrádky je ze starého, odloženého nábytku.

Jak se bránit
- na venkovní zahrádce máte stejná práva jako uvnitř restaurace, musíte dostat kvalitní jídlo či nápoj, a to ve správné míře a hmotnosti
- pokud je stůl nebo ubrus špinavý, ve slánce je prach, personál musí zjednat nápravu
- v případě jakýchkoli nedostatků se můžete obrátit na hygienickou stanici nebo Českou obchodní inspekci