Spolu s membránami se do podšívek dostaly i nové tepelné výplně, které mají prakticky stejné vlastnosti jako peří, ale na rozdíl od něho se dají prát. Zároveň téměř zmizely svetry, protože fleecové bundy jsou praktičtější.
Pro fyzickou práci nebo aktivní sport se prodává spodní prádlo, které odvádí pot od těla a člověk se tak cítí stále v suchu. Sportovci mohou přes něj jen navléknout bundu, která hodně dýchá, a ani při túře na běžkách se příliš nezpotí.
Každý materiál má sice své obchodní jméno (viz rámeček), ale v oděvním průmyslu se používá i několik společných termínů, které je dobré znát. Jednotka zvaná dernier, která se občas objevuje v podrobnějších návodech k oblečení, udává poddajnost a sílu vlákna. Látka o pětasedmdesáti dernierech se používá na kabáty, protože je těžká a silná. Slaboučký materiál o třiceti dernierech se obvykle všívá do bund s peřím nebo mikrovláknem.
Pro zvýšení odolnosti se materiál protkává pevnými vlákny, které se jeví jako malé čtverečky. Takové úpravě se říká ripstop, protože zamezuje roztržení tkaniny. Pokud naopak výrobce potřebuje pružný strečový úplet, přidá do něho vlákno spandex (nejznámější obchodní značka je Lycra).
Obchodní názvy materiálů Spodní prádlo: ACCLIMATE, AKWATEK, CLIMATEX, CRAFT, DACRON, DRIF.I.T., MOIRA, ODLO, THERMAL, DYNAMICS, THERMAX, VAPORWICK. |
O dalším nebezpečí říká Holger Pigors z textilní divize předního světového výrobce membránových materiálů Gore: „Běžný prací prášek může ucpat porézní materiál. Každý výrobce proto doporučuje speciální prostředky.“ V Česku jsou obvykle k dostání ve specializovaných prodejnách s turistickým vybavením, internetových obchodech nebo vedle krémů na boty v dobře zásobených obchodech s koženým a obuvnickým zbožím. Názvy doporučených přípravků lze nejčastěji najít na visačkách nebo na internetových stránkách jednotlivých výrobců materiálů.
Gore-tex činí jen desetinu ceny, odhaduje výrobce
Mnozí výrobci slibují na visačkách moderního oblečení modré z nebe - nepromokavost, prodyšnost, nízkou váhu, odolnost proti ušpinění... Ne vždy své sliby mohou dodržet. „Čím je sušší počasí a větší zima, tím lépe membránové oblečení odvádí pot,“ říká Holger Pigors z německé textilní divize americké firmy Gore, největšího výrobce těchto materiálů. Zároveň si je velmi dobře vědom omezení. „V teple a vlhku nefunguje vůbec a slouží jen jako drahá pláštěnka.“
Jsou údaje o množství propuštěné páry a odolnosti proti vodě na visačkách zaručeny?
Tyto údaje se měří pomocí metody MVTR, která přesně určuje průnik vodní páry. Je choulostivá na přesnou teplotu při testování. Pokud ji schválně nebo omylem některý výrobce nedodrží, řádově zkreslí výsledek testu.
O kolik zdražuje membránová vložka bundu nebo kabát?
U českých výrobců, kteří používají Gore-tex, je to přibližně deset procent.
Například u turistů či lyžařů hraje roli i váha oblečení. Jak je membrána těžká?
Kalhoty a bunda z čistého Gore-texu by vážily okolo sedmdesáti gramů. U ostatních značek je tomu podobně.
Jací jsou největší konkurenti Gore-texu?
Sympatex, TransActiv a Entrant. Ostatní značky jsou jen malí hráči na trhu.
Proč jste před pár lety odebrali mnoha světovým firmám licenci? V této vlně se utopil například český Alpisport.
Některé firmy byly příliš malé na to, aby udržely námi požadovanou kvalitu svého oblečení. Jiné, jako například Adidas nebo Dachstein, neměly vůli k tomu, aby se s chybami vyrovnaly.
Falšují se značky membránových materiálů?
Ano, zákazníci by měli být opatrní hlavně u zboží z Ruska, Polska, Číny a vůbec celé Asie. Například polský Alpinus nedávno našel v seriózních obchodech okopírovanou celou kolekci svého oblečení, ať v něm byly membrány nebo ne.
Některý textil nemusí být označen
Povinnost označovat textilní výrobky údaji o složení materiálu mají obchodníci podle zákona o ochraně spotřebitele a speciální vyhlášky ministerstva průmyslu a obchodu (č. 92/1999 Sb.). Vyhláška uvádí nejen způsob značení, ale také výrobky, které označené být nemusí.
Údaje o složení musí být uvedeny na etiketě celým názvem (například hedvábí, viskóza, bavlna). U výrobků, které mají více částí z různého materiálu, musí být uvedeno složení každé části. Údaje o materiálovém složení nemusí být jen na oblečení, ale například také na látkách prodávaných v metráži, tkaničkách do bot, stužkách, hadrech na podlahu, podložkách na stůl, pánských motýlcích nebo dětských slintácích. Obchodníci nemají povinnost označovat každou tkaničku nebo hadr, stačí, když je značení uvedeno společně pro celé balení dodané do obchodu.
Pro řadu výrobků povinné označování neplatí. Etiketu se složením nemusí mít například pouzdra na kosmetické potřeby, textilní cestovní tašky či batohy, kryty na čajové a kávové konvice, umělé květiny, hračky nebo také oblečení pro zvířata.