Tři proužky nejsou jenom Adidas, rozhodl evropský soud. Firmu výrok zklamal

  14:31aktualizováno  18:41
Unijní ochranná známka německého výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas sestávající ze tří paralelních pruhů je neplatná. Potvrdil to ve středu Tribunál Evropské unie. Společnost Adidas uvedla, že ji výrok soudu zklamal. Dodala nicméně, že verdikt se týká pouze určitého způsobu provedení jejího známého symbolu.

Krabice obuvi německé značky Adidas čekají na zákazníky v obchodu v švýcarském Lausanne. (24. dubna 2019) | foto: Reuters

Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) známku zapsal v roce 2014. Firma v přihlášce uvedla, že ochrannou známku určenou pro oblečení, obuv a pokrývky hlavy tvoří tři stejně široké paralelní pruhy, které jsou od sebe stejně vzdálené a jsou umístěny na výrobku v libovolném směru.

Fotogalerie

V roce 2016 však úřad na návrh belgické společnosti Shoe Branding Europe zápis ochranné značky zrušil. Firma Adidas podle úřadu neprokázala, že známka získala v celé EU rozlišovací způsobilost užíváním.

Tribunál ve středečním rozsudku rozhodnutí úřadu o zrušení zápisu potvrdil a zamítl žalobu, kterou proti rozhodnutí podala firma Adidas. Podle soudu měla prokázat, že tři pruhy mají rozlišovací charakter v celé EU, tedy že spotřebitelé v celém bloku okamžitě vědí, že je tento produkt od Adidasu a jsou ho schopni odlišit od produktů jiných firem. Adidas ale předložil důkazy týkající se užívaní značky pouze v pěti zemích EU, nikoli v celé unii. Firma se nyní ještě může odvolat k Soudnímu dvoru EU.

„Tento soudní výrok je omezený na toto konkrétní provedení symbolu s třemi pruhy a netýká se široké ochrany, kterou Adidas u své známé značky s třemi pruhy v různých formách v Evropě disponuje,“ uvedl německý podnik v reakci na soudní verdikt.

Právník Geert Glas, který působí v oblasti ochrany duševního vlastnictví, podle agentury Reuters uvedl, že dnešní verdikt „je pro Adidas porážkou, ale neměl by to být konec jejich ochranné známky se třemi pruhy“. Domnívá se také, že Adidas by měl být schopen předložit důkazy, že jeho tři pruhy jsou v celé Evropě spojované právě se značkou Adidas.

Dnešní rozhodnutí soudu by mohlo hodnotu značky Adidas snížit. Podle konzultační firmy Brand Finance nyní hodnota značky činí 14,3 miliardy amerických dolarů, tedy asi 326,8 miliardy korun. „Název je důležitější, ale známé tři pruhy jsou také důležité při rozpoznání,“ řekl generální ředitel Brand Finance David Haigh.

Počet sporů týkajících se ochranných známek a patentů je v odvětví sportovního zboží na vzestupu. Největší hráči se totiž snaží odlišit své produkty a ospravedlnit jejich vyšší ceny. Mezi nejznámější případy patří spor Adidasu s firmou Skechers USA a firem Nike a Puma.

Autoři: ,

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Lidem chybí doteky, rozmáhá se tak nový wellness: placené mazlení

Clarissa Berkmanová

Objetí je jako šálek kávy nebo čaje, těžko se odmítá. Ale zaplatit za něj i dva tisíce korun? Navíc za objetí v posteli...

TEST DNES: Velké srovnání nanuků. Tvarohové jsou zdravější i chutnější

Ilustrační snímek

Zmrzlina na dřívku je ideální letní osvěžení. Stačí sáhnout do mrazáku – a vedra jsou hned snesitelnější. MF DNES...

Test online obchodů s módou: nové triko máte doma druhý den i za tři týdny

Ilustrační snímek

Nakupování oblečení nebo obuvi na síti šetří čas, peníze i energii, což se zvlášť o prázdninách hodí. Víte, kde...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz