Krabice obuvi německé značky Adidas čekají na zákazníky v obchodu v švýcarském...

Krabice obuvi německé značky Adidas čekají na zákazníky v obchodu v švýcarském Lausanne. (24. dubna 2019) | foto: Reuters

Tři proužky nejsou jenom Adidas, rozhodl evropský soud. Firmu výrok zklamal

  • 50
Unijní ochranná známka německého výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas sestávající ze tří paralelních pruhů je neplatná. Potvrdil to ve středu Tribunál Evropské unie. Společnost Adidas uvedla, že ji výrok soudu zklamal. Dodala nicméně, že verdikt se týká pouze určitého způsobu provedení jejího známého symbolu.

Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) známku zapsal v roce 2014. Firma v přihlášce uvedla, že ochrannou známku určenou pro oblečení, obuv a pokrývky hlavy tvoří tři stejně široké paralelní pruhy, které jsou od sebe stejně vzdálené a jsou umístěny na výrobku v libovolném směru.

V roce 2016 však úřad na návrh belgické společnosti Shoe Branding Europe zápis ochranné značky zrušil. Firma Adidas podle úřadu neprokázala, že známka získala v celé EU rozlišovací způsobilost užíváním.

Tribunál ve středečním rozsudku rozhodnutí úřadu o zrušení zápisu potvrdil a zamítl žalobu, kterou proti rozhodnutí podala firma Adidas. Podle soudu měla prokázat, že tři pruhy mají rozlišovací charakter v celé EU, tedy že spotřebitelé v celém bloku okamžitě vědí, že je tento produkt od Adidasu a jsou ho schopni odlišit od produktů jiných firem. Adidas ale předložil důkazy týkající se užívaní značky pouze v pěti zemích EU, nikoli v celé unii. Firma se nyní ještě může odvolat k Soudnímu dvoru EU.

„Tento soudní výrok je omezený na toto konkrétní provedení symbolu s třemi pruhy a netýká se široké ochrany, kterou Adidas u své známé značky s třemi pruhy v různých formách v Evropě disponuje,“ uvedl německý podnik v reakci na soudní verdikt.

Právník Geert Glas, který působí v oblasti ochrany duševního vlastnictví, podle agentury Reuters uvedl, že dnešní verdikt „je pro Adidas porážkou, ale neměl by to být konec jejich ochranné známky se třemi pruhy“. Domnívá se také, že Adidas by měl být schopen předložit důkazy, že jeho tři pruhy jsou v celé Evropě spojované právě se značkou Adidas.

Dnešní rozhodnutí soudu by mohlo hodnotu značky Adidas snížit. Podle konzultační firmy Brand Finance nyní hodnota značky činí 14,3 miliardy amerických dolarů, tedy asi 326,8 miliardy korun. „Název je důležitější, ale známé tři pruhy jsou také důležité při rozpoznání,“ řekl generální ředitel Brand Finance David Haigh.

Počet sporů týkajících se ochranných známek a patentů je v odvětví sportovního zboží na vzestupu. Největší hráči se totiž snaží odlišit své produkty a ospravedlnit jejich vyšší ceny. Mezi nejznámější případy patří spor Adidasu s firmou Skechers USA a firem Nike a Puma.

,