Části zaměstnanců vadí pohyblivá pracovní konta, díky kterým firma může pracovní sílu využívat dle potřeby. Zaměstnanci by se za zrušení flexikont dokonce vzdali růstu mezd.

Části zaměstnanců vadí pohyblivá pracovní konta, díky kterým firma může pracovní sílu využívat dle potřeby. Zaměstnanci by se za zrušení flexikont dokonce vzdali růstu mezd. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Zaměstnanci Škody: Zrušte flexikonta a vzdáme se růstu mezd

  • 147
Zaměstnanci mladoboleslavské Škody Auto, kteří jsou zvyklí na každoroční štědré navyšování mzdových tarifů, jsou tentokrát překvapivě ochotni slevit. Část zaměstnanců by se zvýšení tarifů vzdala, pokud firma škrtne takzvaná flexikonta. V rámci nich firma může rozložit směny podle své potřeby.

Týdeník Škodovácký odborář ve svém čtvrtečním vydání uvedl, že početná skupina zaměstnanců je ochotna se nárůstu svého mzdového tarifu vzdát, pokud po nich firma nebude požadovat takzvaná flexikonta. O těchto požadavcích jednali odboráři s vedením firmy na poslední schůzce v rámci kolektivního vyjednávání a nyní čekají na rozhodnutí představenstva.

Flexikonto je v automobilce nástrojem, který jí pomáhá být flexibilnější v případě výkyvů produkce. Zaměstnanci tak někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat. Vyrovnávacím obdobím je 12 po sobě jdoucích měsíců. Časové saldo, které může u zaměstnance v tomto období vzniknout, je 120 hodin.

„Velkou zajímavostí je, že početné skupiny zaměstnanců, ať už dělníků nebo techniků, kteří prošli flexikonty, zcela rázně řekly - jsme již tak unaveni vysokým tempem v taktu a šestou noční směnou, že se vzdáme na jeden rok růstu tarifu, když firma nebude požadovat flexikonta,“ uvádí čtvrteční Škodovácký odborář.

Odbory požadují vyšší růst než loni

V mladoboleslavských závodech se nyní kvůli novým modelům vyrábí na maximální kapacitu. V závodě II, kde se vyrábí nová Fabia a Rapid Spaceback, se v únoru zavedla třetí směna. „Kolektivní vyjednávání nadále běží a komentář podáme až po jeho ukončení,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Odbory se už v rámci letošního kolektivního vyjednávání dohodly s vedením firmy na roční pracovní době a sociálních nákladech. Pokračuje vyjednávání o mzdách. Odbory chtějí letos vyjednat vyšší růst mezd než loni, kdy se mzdové tarify zvýšily o dvě procenta. Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích v automobilce je přibližně 34 tisíc korun a nynější dohoda platí do konce března.

Asi 800 odborářů Škody Auto v lednu protestovalo proti plánu firmy vyčlenit některé profese do externích firem.

,