Vlastníci rozprodají Bonton po částech

  • 14
Po letech marných pokusů se vlastníci českého mediálního kolosu Bontonu vzdali plánů najít strategického investora a budou firmu rozprodávat po kusech. Rozprodej by tak přinesl konec existence mediální říše Bontonu v její současné podobě. Z původního distributora hudby, kterého v roce 1989 zakládali hudebníci Michael Kocáb a hlavně Martin Kratochvíl, se Bonton rozrostl ve skupinu, do níž spadá nakladatelství Albatros, distribuce filmů a videa, rádia, i vydavatelství.

Firma zažila, co se týče finančních výsledků, poměrně dobrý loňský rok, na čemž měl podíl i úspěch firemních multikin, prodeje DVD nebo filmů o Harry Potterovi. I když loňské výsledky firma ještě nezveřejnila, Kratochvíl tvrdí, že budou slušné.

Přesto se však žádný nový zájemce na obzoru neobjevil. Nejdřív zklamal plán uvést akcie firmy na kapitálový trh. Pak nevyšel plán prodat firmu jako celek. Vedení firmy, kterou ovládá s necelým čtyřicetiprocentním podílem investiční společnost Bancroft, si sice najalo na prodej firmu JP Morgan Chase, avšak poradci nenašli kupce, který by chtěl Bonton v celku.

"Došli jsme k názoru, že to není prodejné ve stávajícím stavu," řekl ředitel JP Morgan v Praze Johannes Kinsky. Místo nich si tedy vlastníci Bontonu najali specialistu, britskou firmu LongAcre Partners. Ta se zabývá poradenstvím při prodeji mediálních firem. Thomas Blomquist potvrdil, že firma na rozprodeji Bontonu pracuje, odmítl však poskytnout jakékoliv informace.

"Rozhodně není šance to prodat jako celek. Bude to těžké a musí to být perfektně připraveno," řekl jeden investiční bankéř. "Problém je v tom, že integrované celky, jako je například Sony nebo Warner Bros. už nemají o obdobné firmy v jiné zemi zájem."

Jako o potenciálním zájemci se sice mluvilo o německém mediálním kolosu Bertelsmann, ale tyto informace se nakonec ukázaly jako příliš optimistické.

Z Bontonu se nejpravděpodobněji oddělí sekce filmu a videa, kam patří Bonton Home Entertainment, Bontonfilm a Ateliéry Bonton Zlín. Na prodej je také Albatros. Otázkou zůstává další osud hudební části Bontonu, který na českém trhu spolupracuje se Sony Music.

Již se objevují i první konkrétní jména. V případě knižního nakladatelství Albatros je podle informací časopisu Marketing a Media jedním ze zájemců vydavatelství Reader's Digest Výběr. Intenzivní jednání se údajně vedou i o prodeji Rádia Bonton konkurenčnímu Rádiu Kiss.

I když vedení Bontonu se k rozprodeji firmy odmítlo vyjádřit, jeho vlastníci už svůj zájem několikrát potvrdili. Nedávno to v rozhovoru pro rozhlasovou stanici Frekvence 1 ostatně přiznal i "otec zakladatel" a stále s více než deseti procenty akcií i významný podílník v Bontonu Martin Kratochvíl.  Řekl, že prodej se může uskutečnit již letos na podzim či v zimě, ale že nikam nepospíchají.