Česká republika tak v zvítězila nad dalšími uchazeči o mnohamiliardovou investici - Polskem a Maďarskem. Už v minulých dnech o tom psalo několik předních japonských deníků.
Továrna v kolínské průmyslové zóně Kolín - Ovčáry se má začít stavět už v příštím roce. Vyrábět by se v ní měla malá auta - menší, než Škoda Fabia, vyráběná ve čtyřicet kilometrů vzdálené mladoboleslavské automobilce.
PSA Peugeot, Citroën a Toyota postaví továrnu za 1,5 miliardy euro a ročně v ní budou vyrábět 300 tisíc malých automobilů. Vedle nejméně dvou tisíc lidí zaměstnaných přímo v závodě vznikne v dodavatelských firmách přes deset tisíc míst.
Česko lákalo investora na dvě stě hektarů pozemků v areálu kolínské investiční zóny. Definitivní nabídku investorům dala česká vláda před deseti dny. Továrna by se měla začít stavět příští rok a první vozy by měly být na trhu v roce 2005. Vůz je navržen speciálně pro Evropu.
Největší šanci na získání projektu mělo původně Polsko, kde již má Toyota závod na výrobu převodovek a staví tam také továrnu na motory. Polsko však na rozdíl od Kolína zatím nedokázalo zajistit dostatečně velký pozemek.
Výhoda Kolína je v tom, že tamní investiční zóna se připravovala již pro německou automobilku BMW. Ta nakonec do středních Čech nešla a dala přednost německému Lipsku. Kolínská radnice už má smlouvy se všemi ze tří stovek majitelů pozemků. "Bylo to nesmírně náročné. Za vlastníky jsme jezdili po celé republice a přemlouvali je,“ uvedla starostka Zdenka Majerová. Podle ní je už po schválení změn v územním plánu všechno připraveno k tomu, aby město mohlo začít s budováním infrastruktury.
Nový automobil má nahradit malé vozy Toyota Yaris, Citroën Saxo a Peugeot 106. Bude se vyrábět s dvěma typy motorů, benzinovým o obsahu tisíc kubických centimetrů a naftovým o čtyři sta kubických centimetrů silnějším.
Výkonný ředitel Peugeotu Jean-Marie Folz v říjnu uvedl, že nový model se bude prodávat za méně než 8 tisíc euro (256 tisíc korun). Vůz bude mít pro všechny tři automobilky stejné základní díly, ale designem se bude mírně odlišovat podle značky.
Toyota Motor Corporation a PSA Peugeot Citroën podepsaly už 12. července 2001 dohodu o spolupráci při výrobě nového typu automobilu. Firmy společně založí podnik, v němž bude každá vlastnit padesátiprocentní podíl. Obě společnosti ale zůstanou i nadále nezávislé. Toyota bude odpovědná za vývoj a výrobu a PSA Peugeot Citroën za nákup a logistiku.