Kvůli ukončení výroby vozů společnost letos propustí celkem 450 z 820 zaměstnanců.
"Ti, kteří jsou ještě v pracovním poměru, se teď podílejí na vyklízení uvolněných
provozů a připravují prázdnou část areálu pro vstup potenciálního investora," sdělila personální ředitelka firmy Alena Kozáková.
Ve Vagonce nyní zůstala jen kovárenská výroba (závod Metal) s 370 lidmi. Závod se zabývá výrobou výkovků, výlisků a vagonových podsestav.
"Výrobky bude závod nadále dodávat zákazníkům z oblasti vagonové výroby i jiných odvětví strojírenského průmyslu," dodala Kozáková.
Příčinou je klesající poptávka po nákladních vagonech na světovém trhu. S výrobou vagonů letos neskončili jen Američané ve Studénce, ale také kanadský Bombardier v České Lípě.
V případě Studénky ale nejde jen o to, že v Rumunsku je levnější pracovní síla a tedy nižší výrobní náklady než v České republice. Hlavní problém je v poptávce: mateřský koncern prostě nepotřebuje tolik vagonářských továren jako dřív.
"Poptávka je nižší, než se původně očekávalo a soustředění našich zdrojů do závodu v Aradu nám umožní lépe vyhovět potřebám našich zákazníků," sdělil už na jaře Chris Schmalbruch, prezident společnosti Trinity.
Trinity Industries se koncem roku 2001 sloučila s americkou společností Thrall Car Manufacturing Company. Ta je druhým největším producentem nákladních vagonů na světě a Vagonku ovládla v březnu 2000.
Ze Studénky se tehdy vyčlenila výroba osobních vozů, kterou Američané odmítli s Vagonkou převzít. Ta dnes pokračuje v Ostravě se třemi stovkami zaměstnanců jako jedna z dceřiných firem holdingu ČKD a prosperuje: rostou jí tržby, vydělává.