OKD by mohl převzít státní podnik Diamo i s miliardovými závazky na útlum

  13:26aktualizováno  13:26
Krachující důlní firma OKD rozjela proces výběru strategického partnera. Celkově hodlá oslovit až dvě stě firem. Hlavním favoritem jejího převzetí je státní podnik Diamo, který je ochoten OKD převzít i se ztrátovými doly, jež bude třeba zavřít a sanovat.
Těžba uhlí v OKD. Ilustrační snímek

Těžba uhlí v OKD. Ilustrační snímek | foto: NWR

Vedení OKD hledá na trhu strategického partnera. Celkově hodlá oslovit až dvě stě firem jak z České republiky, tak i ze zahraničí. Nabízí jim, aby se zúčastnili výběrového procesu.

První potenciální investoři už mají nabídky na stole. „Byli jsme osloveni a chystáme se do tendru přihlásit,“ potvrzuje majitel společnosti Carbounion Bohemia Petr Paukner, který už dříve projevil zájem o převzetí části OKD.

Carbounion obchoduje s uhlím, osud těžby v OKD ovlivní i jeho budoucí byznys.

Dopis vyzývající k účasti na výběrovém řízení přišel i společnosti Metalimex Petra Otavy, jež před časem od OKD koupila koksovny. Také Otava se chystá nabídku akceptovat. „Ve výběrovém procesu hodláme postupovat společně s firmou Carbounion,“ upřesnil.

Paukner ale upozorňuje, že s Otavou neuvažují o převzetí dolů i s jejich mnohamiliardovými závazky spojenými s útlumem ztrátových šachet.

„Uvidíme, jaké podmínky nám budou nabízeny. Nemůžeme ručit za obrovské dluhy OKD. Ale chceme se účastnit výběru už proto, abychom si ho ohlídali,“ říká.

Pohledávky za Bakalou jako lákadlo

Také minoritní akcionář OKD Pavol Krúpa, který podal trestní oznámení a mnohamiliardové žaloby na bývalé vlastníky dolů v čele se Zdeňkem Bakalou a Peterem Kadasem, zvažuje, zda využije nabídku účasti ve výběrovém procesu.

„Analyzujeme podmínky, ale se vstupem do soutěže bychom museli podepsat dohodu a mlčenlivosti. A zatím to vypadá, že podpisem bychom se vyšachovali z možnosti využívat naše informace k OKD a žalovat je,“ říká.

Zajímá ho také, zda součástí prodeje OKD strategickému partnerovi budou i pohledávku vůči bývalým vlastníkům. Ty OKD minulý týden zažalovalo o 23 miliard korun jako odškodné za neoprávněně vybrané dividendy. Žalovaná částka se přitom může zvýšit o další miliardy. A i když je vymožení odškodného u soudů velmi nejisté, při tak vysokém objemu budou potenciální pohledávky za bývalými vlastníky pro část investorů jistě atraktivní.

Dá se čekat, že podobně se k nabídce budou stavět i další oslovení investoři. OKD – ovšem bez dluhů a se zárukami státu za budoucí útlum - mohou být zajímavé pro domácí velké obchodníky či těžaře, ale také pro zahraniční důlní firmy především z Polska.

Polské doly bojují s nadprodukcí uhlí a také je čeká útlum. Osud českého konkurenta je bude zajímat.

Diamo by útlum zaplatilo

Nejpravděpodobnějším budoucím strategickým partnerem OKD ale zůstává český státní podnik Diamo, který také patří mezi oslovené investory.

Jako vlastníka OKD by Diamo rád viděl ministr průmyslu Jan Mládek. A šéf Diama Tomáš Rychtařík připouští, že státní firma může zkrachovalou černouhelnou společnost převzít i s jejími mnohamiliardovými závazky.

„Diamo je státní podnik, zřízený k uspokojování určitého druhu státního zájmu,“ vysvětluje Rychtařík.

„Naším úkolem je těžba, útlum a následné zahlazování důlních škod. Jsme jediná tuzemská firma, která těží uran a zahlazuje následky po jeho těžbě. Převzali jsme i zodpovědnost za zahlazování následků těžby v rudném průmyslu a na zahlazování starých důlních škod na Ostravsku a Karvinsku máme v Ostravě dokonce samostatný odštěpný závod,“ popisuje šéf Diama.

Diamo je připraveno převzít OKD vcelku – tedy jak perspektivní činné šachty, které mohou při dobrém vývoji cen na trhu ještě několik let těžit a dokonce i vydělávat, tak ztrátové doly, jež bude třeba zavřít a sanovat.

„Přesně to je úkol, pro který jsme zřízeni,“ řekl Rychařík.

Těžba klesá

Otázkou je, jak se bude těžba v činné části revíru vyvíjet. V posledních letech, kdy se OKD propadly do finanční krize, omezily přípravu další těžby. Objem vytěženého uhlí tak v posledních letech rychle klesá.

Ještě před třemi lety OKD těžilo kolem 10 milionů tun ročně, loni dosahovala těžba jen 8 milionů. Na příští rok má ale podle informací MF DNES dosáhnout zhruba pěti milionů tun.

Je otázka, zda firma z omezené těžby a prodeje dokáže financovat provoz perspektivních šachet.

Stát zatím odmítá na provoz OKD uvolňovat další peníze. Variantou může být takzvané komoditní financování, které dolům nabízejí obchodníci Paukner s Otavou: převzali by vládu na veškerým obchodem OKD, za to by na chod firmy poskytli 1,5 miliardy korun ročně.

„Jednali jsme o tom se zástupci státu v OKD, s insolvenčním správcem i s politiky. Většina členů vedení OKD ale s návrhem nesouhlasí. Budeme o něm jednat dál,“ řekl Paukner.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Pět podprsenek ve skříni už je dnes málo, říká ředitel Astratexu

Miroslav Tesař, obchodní ředitel společnosti Astratex

Spodní prádlo už není takové tabu, ženy nosí čím dál více odvážnější outfity. „Dá se říct, že v dnešní době se prádlo...

Elektřina zdražuje, ČEZ rostou zisky. Akcionáři dostanou nižší dividendu

Ilustrační snímek

Energetické společnosti ČEZ vzrostl v prvním čtvrtletí letošního roku čistý zisk meziročně o 14 procent na 8,3 miliardy...

Najdete na iDNES.cz