Škoda má připravené nové auto

  • 41
Automobilka Škoda možná už příští rok ukáže světu nové auto, které má zpestřit její sortiment, přispět k růstu výroby a pomoci jejím německým majitelům v horších časech. Nový vůz bude zmenšenou verzí designérské studie Roomster.

S touto studií začala Škoda před dvěma lety Škoda oťukávat reakce veřejnosti a zkoumat šance na rychle rostoucím evropském trhu s auty netradičního charakteru.

Dlouho diskutovaný záměr v pátek potvrdil šéf škodováckých odborů a člen dozorčí rady firmy Jaroslav Povšík. Nové auto jako hotovou věc podle něho slíbil člen představenstva Helmuth Schuster před dvěma týdny na návštěvě závodu Škody Auto v Kvasinách.

Právě tam, v podhůří Orlických hor, se má auto spolu s limuzínou Superb vyrábět, a to nejpozději v roce 2006. "Já už jsem ho viděl a není to žádná studie, ale auto připravené pro výrobu," uvedl Povšík.

O Schusterových slibech psal také týdeník Škodovácký odborář a plán následně potvrdily další zdroje z vedení firmy. "Kvasiny jsou určitě připraveny na zvýšení výroby, ale konkrétní plány nyní nejsou předmětem veřejných úvah," uvedl mluvčí automobilky Vladimír Šulc.

Nafouklá fabie
Nová škoda má mít stejně jako roomster vyšší karoserii a uvnitř i zvenku bude naplňovat parametry víkendového, sportovně laděného a praktického auta pro volný čas.

Součástí toho bude odvážnější design, větší volnost při uspořádání sedaček a interiéru a nejspíš také svislé zadní dveře, které se budou otvírat směrem do strany po vzoru některých terénních vozů.

Tím vším se má naplnit význam slova roomster, které v angličtině naznačuje důraz na větší prostornost. Sériově vyráběné auto se sice obvykle jmenuje jinak než předchozí studie, ale prostornost a praktičnost označil nový šéf Škody Detlef Wittig na pařížském autosalonu za vlastnosti, které budou pro značku Škoda charakteristické při rozdělení úkolů v koncernu VW.

Designéři však měli ve srovnání se studií přistřižená křídla, protože auto se musí vejít na nejmenší podvozek, na jakém bude jezdit druhá generace fabií. Nové auto z Kvasin bude tedy konstrukčně první verzí a předskokanem nové fabie, která poté přijde na trh v krátké verzi a jako kombík.

Větší hravost a odlišnost kvasinského modelu se patrně odrazí ve vyšší ceně. Vývoj v Evropě i v Česku však ukazuje, že vybočit z tradičních karosářských verzí přináší výhody. 

"Vedle prostornosti zákazníci oceňují flexibilitu vnitřního prostoru a možnost odpočtu DPH," říká Roman Šubert z Opelu, který v Česku ročně prodá okolo tisíce vozů Meriva odvozených od menší corsy.

Terénní Škoda Country?
Podle Povšíka se od Škody očekává, že s novými modely zvedne výrobu ze 450 tisíc až na 600 tisíc aut. Podle Šulce se výroba zvedá už nyní a kvůli souběhu staré a nové octavie automobilka nabírá lidi.

Víc práce je v dalším závodě ve Vrchlabí. Starosta Kvasin Pavel Ulrich už nyní začíná mít strach, kde budou v případě expanze závodu noví lidé bydlet. Ve Vrchlabí se navíc možná dočkají dalšího auta.

Podle některých zdrojů se tam uvažuje o spuštění výroby terénního vozu s označením Country, odvozené zřejmě z modelu Octavia. Naopak miniauto do města nakonec místo Škody budou vyrábět brazilské továrny Volkswagenu.

Studie Škoda Roomster. Z ní by měl vycházet i nový model vozu, který chce Škoda Auto představit v roce 2006.