Škoda a VW si nemají lézt do zelí

  • 5
"Šéfem bude Němec, no a co. Podívejte, co udělal jeden Němec s řeckými fotbalisty," říká Miroslav Adámek, majitel jednoho z pražských škodováckých autosalonů. Před lety jezdil automobilové závody s Vratislavem Kulhánkem a od října nastoupí do dozorčí rady podniku.

Vedení mateřského koncernu Volkswagen za volant mladoboleslavské automobilky posadí Detlefa Wittiga, někdejšího místopředsedu představenstva Škody a šéfa prodeje VW.

Tím padne dosavadní tradice, kdy v čele největší české firmy stál Čech. Lidé z japonské Toyoty a její nové továrny v Kolíně si několikrát posteskli, jakou má Škoda výhodu, když ji lidé uctívají jako národní značku a symbol českého úspěchu.

Svůj podíl na tom má i Kulhánek, který byl sedm let zosobněním českých aut z Mladé Boleslavi. Prodejce Adámek ani konkurenti však nevěří, že by dnes zákazníci dali při koupi auta na národní cítění a upevnění německých pozic nějak těžce nesli. "Málokdo mohl pochybovat o tom, že Volkswagen měl ve Škodě hlavní slovo už nyní," říká šéf tuzemské pobočky Fordu Vladimír Vošický.

Pro osud Škody je však důležité, že centrála VW chce mít nyní ještě větší slovo než dosud. Cílem je zamezit tomu, aby si škodovky a volkswageny lezly do zelí. Proto nový šéf Wittig "dál zůstává i v řídící radě značky VW, aby zajistil úzké sepjetí mezi značkami", uvedl mluvčí VW Dirk Grosse-Leege.

Dlouhodobý plán šéfů VW je postavit ze škodovek a volkswagenů ucelenou paletu "konzervativních" modelů. Jedna značka má doplňovat to, co jiná nemá, aby celé spektrum bylo pestřejší.

Na tom už se ve Škodě pracuje, takže Wittigovi spadnou do klína první plody nové strategie. "Na nedávném setkání s vedením Škody měli odvážné plány s vozem Roomster, z něhož by do dvou let chtěli udělat mikrovan jako Opel Meriva," uvedl Albrecht Denninghoff z HVB Bank, kde sleduje akcie VW.

O nafouknuté malé Škodě psal na jaře i německý časopis Autobild, který také přinesl informaci o plánu přenést do Boleslavi výrobu nejmenších aut typu VW Lupo. "Slyšel jsem, že by se výroba nejmenších vozůVW ukončila, takže exkluzivitu by mohla mít Škoda," říká Jürgen Pieper z firmy Metzler Equity Research. Škoda má podle něho v Německu dost dobrou pověst na to, aby část sortimentu VW převzala.