Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Češi vypijí půl druhé lahve sektu ročně. Bohemia Sekt doufá v dvojnásobek

  • 16
Čech vypije v průměru jeden a půl lahve šumivého vína ročně, Němec zvládne pět „sedmiček“. Ondřej Beránek, ředitel největšího tuzemského výrobce vín Bohemia Sekt, přitom věří, že se na sousedy brzy dotáhneme a spotřeba stoupne aspoň na tři lahve. Loňský rok byl pro plzeňského výrobce prodejně nejlepší od roku 1999.

„Sekt se v tuzemsku pije podstatně častěji než dříve,“ shrnul trend Beránek. Spotřeba se loni zvýšila nejrychleji za posledních nejméně sedm let. Firma je přesvědčena, že to souvisí s konjunkturou. Spotřebu šumivého vína přirovnává k barometru dobré nálady ve společnosti.

Prodeje šumivých nápojů a sektů Bohemia Sekt loni vzrostly o osm procent. Společnost, která pokrývá dvě třetiny tuzemského trhu, prodala patnáct milionů lahví. Zvýšila také tržby: o 3,4 procenta na 1,8 miliardy korun. Letos budou podle Beránka výsledky ještě o několik procent lepší.

Nejdůležitějším prodejním časem je prosinec, kdy prodeje stoupají až na čtyřnásobek ročního průměru. Vyšší bývá každoročně spotřeba i v období Velikonoc a také v září.

Bohemia Sekt vysadil 40 hektarů nových vinic, z toho 13 hektarů pro hrozny na výrobu sektu. V současnosti hospodaří na 520 hektarech vlastních vinic, ale do roku 2020 chce plochy rozšířit na 600 hektarů.

V příštím roce firma plánuje spustit velkou investiční akci. Zahájí výstavbu nového střediska na zpracování hroznů ve svém vinařství Víno Mikulov, která vyjde na 150 až 180 milionů korun. V tuzemsku půjde o největší závod na zpracování hroznů.

Společnost má více než dvoutřetinový podíl na českém trhu sektů a 13procentní podíl na trhu tichých vín. Firma má 280 zaměstnanců. Do skupiny patří také značky Habánské sklepy, Chateau Bzenec, Vinařství Pavlov, šumivé nápoje Avanti či aperitivy Metropol. Loni skupina prodala 15 milionů lahví sektu a 11 milionů lahví tichých vín.

Pokud jde o chuťové preference Čechů, čekala firma trochu jiný směr. Ve světě je totiž běžný příklon spíše k sušším variantám brut, v Česku však tvoří tři čtvrtě prodaných lahví sladší demi sec. „Český spotřebitel je velmi konzervativní. Čekali jsme rychlejší příklon ke kategorii brut,“ uvedl Beránek.

Společnost letos nově uvedla na trh prémiový produkt Bohemia Sekt Prestige 36 s dobou zrání tří let. Vedle tohoto cuvée odrůd Chardonnay a Rulandského modrého nově prodává také jednoodrůdový sekt vyrobený metodou charmat z odrůdy Ryzlink Rýnský, který je typický v severních vinařských oblastech.