Zasněžování jde dopředu, investice do Ještědu se vrátí, věří Rattaj

  5:00aktualizováno  5:00
Slovenský miliardář Igor Rattaj přesvědčoval zastupitele v Liberci k dlouhodobému pronájmu Ještědu. Sjezdovky se v té době zelenaly. Právě kvůli teplému počasí areál městem vlastněný dlouhodobě prodělává. Největší akcionář firmy Tatry Mountain Resort chce do areálu investovat až 750 milionů korun.

Igor Rattaj v lyžařském areálu na Ještědu. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Spíte před začátkem sezony klidně, když nejdou teploty pod deset stupňů?
Věřím, že bude povedená zima. Všechny pranostiky, které předpovídají studenou zimu, letos vycházejí, tak se snad bát nemusíme.

Má vůbec smysl investovat do lyžařských středisek v Česku v době, kdy jsou zimy prokazatelně dlouhodobě teplejší?
To jsou podobné otázky, jako se ptát vydavatelů, zda má v době čteček ještě smysl číst knihy. Navíc kdo ví, zda se skutečně bude dál oteplovat. Je spousta názorů na to, že přijde spíše menší doba ledová. Ale i na padajícím trhu se dá slušně investovat. Navíc technologie zasněžování jde dopředu a s technickým sněhem si jde pomoci mnohem více než v minulosti. To je například to, co Ještědu podle mého názoru velmi chybí.

Vystačíte si s technickým sněhem i ve vyšších plusových teplotách než dosud?
Vývoj jde dopředu, ale nelze popřít fyziku, i když to některé areály zkoušejí. Ta hlavní změna je ve výkonnosti, dnes jsme schopni za tři dny připravit svah, když jsou dobré klimatické podmínky, ale nesněží. Z lyžařských areálů se stal normální byznys, dříve to byla spíše aktivita sportovců a nadšenců.

V lyžařském byznysu se pohybujete dlouho, jak se mění chování lyžařů?
Dříve se na hory jezdilo lyžovat, teď se na hory jezdí trávit volný čas. Znamená to, že ubývá těch, kteří soutěží v tom, kolikrát sjedou kopec a jezdí od rána do večera. Naopak přibývá těch, kteří na horách nejen lyžují, ale tráví čas i jinak. Je to podobné jako s dovolenou u moře. Spousta lidí jede k moři, ale v moři se příliš nekoupe a mají tam jiný program. Dnes už nejsou horská střediska jen o lyžování, ale i o dalších aktivitách. To znamená, že se musí mnohem více řešit i letní využití středisek, v Tatrách i Špindlerově Mlýně vidíme velké nárůsty lidí v létě.

Co to pro vás znamená?
Jde o to, nabídnout lidem na horách co nejvíce možností zábavy. Proto se snažíme hodně prodávat celosezónní či celoroční permanentky, děláme z našich areálů něco jako lyžařský klub. Je to pro nás něco jako členství v golfovém klubu či fitku, lidé nemusí řešit, kolik stojí jednodenní jízdenka, ale mohou k nám jezdit kdykoliv.

Jak vám do této strategie zapadá Ještěd?
Je unikátní v tom, že má zázemí velkého města, něco jako Innsbruck v Rakousku. V Česku není nikde tak velké město s dobrým kopcem na lyžování. Nabízí se nám tu spousta možností hlavně pro jednodenní lyžování, areál je hodinu po dálnici od Prahy. Chceme z Ještědu udělat více zážitkovou destinaci, než je dosud. Výhodou je, že je tu i odpovídající zázemí, dobré ubytování. Určitě chceme začlenit Ještěd do naší sítě i samotnou permanentkou, aby lidé nemuseli lyžovat stále na stejném místě.

Jaké máte s Ještědem plány?
Investice plánujeme v rozmezí 250 až 750 milionů korun. Čtvrtmiliarda je minimum hlavně do lepšího zasněžování. Chceme sjezdovky rozšířit a vybudovat osvětlení, aby se dalo lyžovat i večer. Myslím, že se klidně během několika let můžeme dostat na 250 tisíc lidí za sezonu (dosud 50 tisíc ročně, pozn. red.).

Zajímají vás i jiná zařízení na Ještědu?
Zajímá mě všechno. Lanovka, sjezdovky i vysílač. Dozvěděl jsem se, že ta raketa je pro Liberečany něco jako pro Pařížany Eiffelovka. Sice o ní mnoho nevím, ale třeba by nebylo od věci společně s městem nebo krajem vysílač vlastnit. To, že dnes patří Českým radiokomunikacím, ještě nic neznamená, přece ho do budoucna nutně vlastnit nemusí. V případě lanovky jsem jednal s Českými dráhami.

Na Slovensku pod sebou máte i ubytování, je to i model pro Ještěd?
Na Slovensku jsme ho řešili proto, že jsme ho chtěli mít pod kontrolou. Slováci nejsou vhodný národ pro služby, každý je tam trošku Jánošík, který nechce dělat někomu sluhy. Trvalo nám dlouho, než jsme je to naučili.

Mezi provozovateli zimních středisek se s obavami mluví o tom, že mladí nechtějí tolik lyžovat. Jak to vidíte vy?
Zatím těžíme z velmi dobré poptávky, 15 až 16 procent populace u nás lyžuje. Samozřejmě, v porovnání s Rakouskem či Švýcarskem je to málo, ale jsme na stejných hodnotách jako například v Německu. Mladší generaci si musíme vychovat a přilákat ji, udělat lyžování trendy a moderní. K tomu jsou potřeba speciální akce, aby lyžování bylo zážitkem. Například v rakouském Ischglu zahajují sezonu koncertem Madonny. Něco podobného může být přece i tady. Třeba Ještěd je pro takový koncept lákání mladých velmi dobrý.

Je zajímavé, že zmiňujete Rakušany jako vzor, přitom jste si je letos dost naštval výroky, že tamější střediska neumějí moc řídit...
Ona je to ale částečně pravda. Ano, jejich střediska jsou skvělá, ale dělají stále vše stejně. Neřeší vůbec nové věci a technologie. My už polovinu skipasů prodáváme přes internet a aplikace, u nich to jsou zlomky procent. A všechno to stojí peníze navíc. A realitou je, že bojují s úbytkem zejména Němců, proto tak intenzivně lákají například Čechy nebo Poláky. Ale myslím, že vnímání českých hor se už tady výrazně zlepšilo, i když, pokud se podíváte na internet, diskuse jsou stále plné chytráků, kteří považují české hory za něco špatného.

Platí stále váš zájem o vstup do rakouských středisek?
Ano, se dvěma vedeme konkrétní jednání. Určitě to nebude plné převzetí, spíše koupě části podílu. Vidíme tam pěkné možnosti spolupráce, například přes naše celosezónní skipasy. Nemohu říct konkrétní názvy, jen to, že leží v dobré dojezdové vzdálenosti z Česka.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Američanovi po užívání léku narostla prsa. J&J zaplatí miliardy

Americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) má zaplatit osm miliard dolarů (bezmála 188...

Oživení retro značky nevyšlo. Značka kol Favorit opět zkrachovala

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala...

Němci chtějí prodat polskou mBank, včetně stejnojmenné banky v Česku

Německá banka Commerzbank chystá prodej většinového podílu v polské divizi mBank, která ovládá stejnojmennou banku v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz