Prohibice upadla v zapomnění. Palírna U Zeleného stromu opět jede naplno

  13:43aktualizováno  15:55
Obvyklé úrovně z dob před metanolovou aférou už opět dosahují tržby tuzemské likérky Palírna U Zeleného stromu, která zejména v krizovém roce 2012 spolu s ostatními výrobci alkoholických nápojů pocítila na straně odbytu dopad prohibice a výrazného poklesu trhu.

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě. | foto: Palírna U Zeleného stromu

V následujících letech se trh s lihovinami postupně stabilizoval a tržby prostějovské likérky začaly opět růst. Loňský celkový obrat Palírny U Zeleného stromu převýšil 1,5 miliardy korun. Vyplývá to z výročních zpráv Palírny U Zeleného stromu.

V kritickém roce 2012, kdy v Česku propukla metanolová aféra, prostějovské likérce klesl prodej meziročně o pětinu a její tržby za vlastní výrobky a služby se tehdy snížily o 11,3 procenta z 522 milionů korun v roce 2011 na 463 milionů. Obrat včetně spotřební daně klesl z 1,574 miliardy korun v roce 2011 na 1,277 miliardy.

Fotogalerie

„Pokles byl způsoben zářijovou metanolovou aférou a následně státem vyhlášenou prohibicí,“ uvedl ve výroční zprávě za rok 2012 ředitel likérky Pavel Kadlec,

Metanolová aféra podle Kadlece poznamenala celý tuzemský trh s lihovinami až do závěru roku 2012. „Trh se na konci roku propadl o více než 20 procent. Ztráty společnosti spojené s prohibicí a následnými opatřeními byly vyčísleny na více než 30 milionů korun,“ uvedl Kadlec.

Karta se začala obracet v roce 2013, kdy obrat likérky vzrostl téměř na 1,3 miliardy korun. Tržbám likérky tehdy pomohl export, který se zvýšil o pět procent. Několikaprocentní nárůst prodeje ale společnost zaznamenala i v Česku, kde se již trh pomalu zotavil z dozvuků metanolové kauzy.

„Češi po metanolové aféře na několik let ztratili důvěru v domácí značky, což bylo pro celý legální lihovarnický průmysl komplikované období. O to víc, že jsme na nebezpečí černého trhu dlouhodobě upozorňovali státní orgány,“ řekl v pátek Kadlec agentuře ČTK.

V loňském roce Palírna u Zeleného stromu zvýšila prodej lihovin meziročně o tři procenta a její celkový obrat včetně spotřební daně převýšil 1,5 miliardy korun. Export se na loňském prodeji lihovin podílel 12 procenty.

Loňské tříprocentní zvýšení prodeje lihovin z produkce Palírny U Zeleného stromu bylo podle Kadlece vyšší, než činil průměr českého trhu. „Nyní vidíme, že jsou pro Čechy opět důležité kvalitní a lokální produkty s bohatou českou tradicí a zákazníci se k tuzemským tradičním značkám vrátili, což ukazují i naše čísla,“ uvedl Kadlec.

Společnost Palírna U Zeleného stromu vznikla v roce 2011 sloučením společností Granette a Starorežná Prostějov. Roční produkce firmy činí zhruba 100 000 hektolitrů alkoholických nápojů. Do jejího výrobního portfolia patří více než sto produktů. V roce 2012 firma dokončila přesun výroby likérů z Ústí nad Labem do Prostějova, kde už po staletí funguje Palírna U Zeleného stromu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Postihy pro řetězce. Inspektoři udělují vysoké pokuty za klamání zákazníků

Ilustrační snímek

Inspektoři tvrdě trestají za rozdílné ceny v regálech a u pokladny. V loňském roce dostalo šest největších řetězců...

Příliš sexy letuška. Lidé kritizovali Wizz Air za sexistický manuál

Wizz Air

Uživatelé sociální sítě Twitter obviňují nízkonákladového dopravce Wizz Air ze sexismu. Na kartě, která informuje...

Od rejžáků k čištění zubů. Kartáčky od Spokaru si razí cestu do Evropy

Zubní kartáčky pod značkou Spokar se vyrábí od roku 1991.

Pelhřimovská značka Spokar chce těžiště výroby přesunout od výrobků, které konkurují levné asijské produkci ke zboží, s...

Najdete na iDNES.cz