Někdo ji vyslovoval anglicky, někdo česky. Značka O2 se ještě nedostala úplně všem pod kůži a zase se bude měnit. Je navíc pravděpodobné, že na přejmenování nebudou miliony zákazníků čekat nijak dlouho.
PPF zatím nic nepotvrzuje ani neupřesňuje. "Máme právo užívat značku O2 po dobu čtyř let. K dalším záměrům se vyjádříme, až bude transakce dokončena, což očekáváme v horizontu několika měsíců," uvedl Radek Stavěl, mluvčí PPF Group.
KOMENTÁŘ: Bude se O2 opět jmenovat Eurotel? |
Avšak lidé z oboru reklamy a marketingu radí, aby s přejmenováním rozhodně nečekala. Kdo by investoval do dalšího budování značky, která je na odchodu?
"Radil bych výměnu provést co nejdříve, ale musí být perfektně připravená. Je to produkt, který používáme denně a který máme u 'sebe v kapse'. Jde o naši osobní věc," říká kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát a několik dalších expertů s ním souhlasí.
Kellner koupil silnou značku, změna tolik nespěchá
Je však jeden argument, který hraje pro časový komfort nového majitele. Na přípravu hladké proměny značky, která obnáší výměnu vizitek přes záhlaví faktur po design prodejen, má více času díky tomu, že koupil dobrou značku.
"Telefónica O2 je zavedená mezinárodní značka. Jinak by to vypadalo, kdyby ona přebírala nějakého lokálního operátora, tam by dávalo smysl okamžité přejmenování," vysvětluje Ondřej Obluk, šéf agentury Ogilvy & Mather Prague.
Přesně to se stalo v roce 2005, když Telefónica kupovala Český Telecom a Eurotel. Trvalo jí pak zhruba rok, než je oba sloučila a přejmenovala. Obluk míní, že teď není třeba tolik spěchu. "Zdá se mi, že je lepší nejprve firmu převzít, doladit strategii, produkty, a teprve poté se pouštět do rebrandingu," dodává.
Nebude to levná záležitost. Když se přejmenovávali v minulosti dva telefonní operátoři, vynaložili na reklamu velké peníze. Bude to velmi drahý projekt možná až za miliardy korun. Kromě kampaně jde hlavně o investici do přemalování stovek provozoven, aut a dlouhodobých reklamních ploch.
Český název nepřipadá v úvahu
A co název? PPF se může vrátit ke značce Eurotel, která stále právně kupované společnosti patří a zní dobře i za hranicemi. Vzhledem k tomu, že ji Češi znají, mohlo by to vyjít i levněji.
A co úplně jiný, česky znějící název, když teď PPF kupuje českou a slovenskou Telefóniku? "Ne. Určitě by to nemělo být české jméno. Nejen kvůli Slovensku, ale i kvůli možné expanzi," upozorňuje Milena Mešanovič, šéfka reklamní agentury Mark BBDO.
PPF sice o dalších zemích zatím nemluví, ale vždy má tendenci budovat značky s anglickými názvy, které mohou jít do světa. "Osobně bych tipoval buď na návrat ke značce Eurotel, nebo využití synergického efektu s některou ze stávajících retailových značek PPF, například AirMobile stavící na úspěchu značky AirBank," dodává Obluk z Ogilvy & Mather.