Sám jde příkladem a bere si pomůcku na konference. Přiznává, že s rostoucím věkem se mu sluch zhoršuje a sluchadlo mu mluvené slovo zpřesňuje.
Firmu založili otcové současných majitelů Christian Topholm a Erik Westermann v roce 1956. Schopný inženýr a obratný obchodník byli zaměstnáni u konkurence Oticon a po osamostatnění se skvěle doplňovali.
Widex je dnes v první šestce největších firem na světě vyrábějících digitální sluchadla pro nedoslýchavé. "Máme kolem 10 % trhu," upřesňuje Topholm. Ročně na světě prodají až devět milionů kusů.
Sluchadlová velmoc
Dánsko je v oboru pomůcek pro nedoslýchavé velmocí, působí v něm největší firmy – vedle Widexu také Oticon, Great Nordic a William Demant. Světově pak vede německý Siemens. Sluchadla dnes používá 40 až 50 milionů lidí na světě, počet těch, kteří mají potíže se sluchem, je ale pětkrát větší – zhruba desetina světové populace.
byznys se sluchadlyJan Topholm (64) Topholm je vystudovaný inženýr, Westerman je ekonom. Společnost, světovou šestku ve sluchadlech, vlastní rodiny napůl. Firma loni vydělala 80 milionů dolarů před zdaněním při tržbách 430 milionů. Více než 90 procent zisku jde zpátky do společnosti. |
Důvody, proč není uživatelů víc, jsou dva: buď si to lidé nemohou dovolit, zejména v rozvojových zemích, anebo si nechtějí svůj handicap přiznat. "Začínají mít problémy sedm let předtím, než si pomůcku pořídí. Snažíme se zákazníky přesvědčit, že čím dřív tento krok udělají, tím dřív se mohou zase plně zapojit do společenského života," říká Anders Westermann, výkonný viceprezident firmy a syn zakladatele.
Nejprodávanějším typem sluchadel jsou ta, jež se zavěšují na ucho. Za boltcem spočívá zesilovač a mikrofony, od nich vede tenký drátek k ušnímu otvoru do minireproduktoru. "Je těžké je vyrobit menší, než už se dělají. Děláme i sluchadla vložená do sluchovodu, která nejsou vidět. Problém je, že to není moc příjemné," vysvětluje Westermann.
Aktuálně trápí byznys se sluchadly skutečnost, že trh zpomalil. Roste jen o dvě až pět procent ročně, přičemž firmy jsou schopny vyprodukovat mnohem víc. "Snažíme si přebírat podíly na trhu. Je to mnohem agresivnější než dřív," říká Westermann.
Výrobu prodražuje DPH i sociální pojištění zaměstnanců
Widex spadá do vyšší cenové kategorie, většina výrobků se pohybuje mezi 10 a 20 tisíci korunami. V Dánsku existenci firmy a výrobu značně prodražují daně z příjmu firem, DPH i sociální pojištění za zaměstnance. Dělnice Widexu přijde firmu na 40 dolarů na hodinu, včetně odvodů. Přesto firma nezvažuje, že by své dvě továrny (třetí má v Belgii) přestěhovala do země s nižšími náklady.
"Nejdražší na sluchadlech je vývoj technologie, ta tvoří polovinu nákladů, výroba už není sama o sobě tak drahá," vysvětluje Topholm. Kvalifikovat inženýry úplně od začátku v jiné zemi je téměř nemožné.
Aby se Widexu zaplatil vývoj nové platformy sluchadel, musí jich prodat i více než půl milionu. Firma zaměstnává až 250 inženýrů, kteří každé tři roky přijdou s něčím novým.
Dánsko loni hospodařilo s jedním z nejnižších rozpočtových schodků v Evropě. I přesto jsou připraveni na úspory. "Aktuálně se u nás diskutuje o škrtání dávek a zvyšování daní," potvrzuje Topholm. "Dánům se škrty sice nelíbí, ale nestávkují, jen reptají," dodává.