Letiště, Ruzyně, letadlo

Letiště, Ruzyně, letadlo - Letiště Praha - Ruzyně. (16. června 2005) | foto: David Votruba, iDNES.cz

Na Ruzyni se valí cestující, omezí se příjezd k terminálu

  • 99
Pražským letištěm v Ruzyni letos projde podle odhadů 11,5 milionu pasažérů. To bude proti loňsku zhruba o 700 tisíc cestujících více. Sílící provoz ale začíná komplikovat situaci před budovami terminálu. Vedení letiště proto muselo přistoupit k dopravním omezením.

Od třetího července se pro veřejnost uzavře silnice před terminálem Sever 1. Příjezd bude volný jen pro vozy taxislužby AAA a vybrané smluvní partnery, například minibusy vybraných hotelů. Přístup bude povolen také bezpečnostním složkám státu a zdravotně postiženým. Podobné opatření už funguje před vedlejším terminálem Sever 2.

Letiště změnu ohlásilo na tiskové konferenci. Opatření společnost zdůvodnila krátkým videoklipem, který zachycoval, jak situace u před terminálem vypadá nyní. Taxíky bez řidičů stojicích dlouhé minuty pod značkou zákaz stání, auta zcela blokující dopravu a mezi tím vším proplétající se chodci.

„Chceme situaci před terminálem zklidnit tak, aby tu cestující mohli vystupovat bez rizika, že když vyndají z auta nohu, tak jim jí někdo přejede,“ zdůvodnila šéfka letiště Hana Černochová. „Asi třicet metrů před terminálem je parkoviště, na kterém budou moci cestující parkovat 15 minut zdarma. To je o pět minut víc, než tomu bylo doposud,“ řekla.

„Třicet metrů na letišti ujdete jen tím, že hledáte svou odbovavocí přepážku. Nemyslím, že je to vzdálenost, která by komukoli měla dělat problémy. A těm kterým by mohla, tedy zdravotním postiženým, bude přístup nadále povolen,“ řekla Černochová.

Miliony cestujících ročně
Z Ruzyně létá podle aktuálních údajů firmy 58 leteckých společností do 118 míst na světě. I to napomohlo k tomu, že společnost Letiště Praha, která letiště provozuje, loni hospodařila se ziskem 1,432 miliardy korun po zdanění. To je proti roku 2004 téměř o polovinu lepší výsledek.

Počátkem roku se na Ruzyni otevřel nový terminál Sever 2. Z něj se létá do zemí, které podepsaly Schengenskou dohodu. Je to 13 z 15 původních členských států EU (bez Británie a Irska), plus Norsko a Island. Mimoevropské a vnitrostátní lety zůstaly v terminálu Sever 1.

Ruzyně plánuje také výstavbu nové vzletové dráhy. Ta by se měla podle dřívějších údajů začít stavět v roce 2007, první letadla by z ní mohla startovat v roce 2010. Stát má pět až sedm miliard korun. Ta by měla výrazně zvednout kapacitu letiště. V současné chvíli jsou možnosti dalšího rozvoje omezené.

Letiště zvýšilo kapacitu zhruba o deset procent tím, že vystavěl tzv. „rychlé výjezdy“, které zkracují dobu pobytu letadla na dráze, a zvýšují tak počet pohybů letadel za hodinu. Podobný růst Černochová předpokládá i nadále, až do okamžíku kdy bude stát nová dráha.

Další rozšiřování a plánované investice by měly v následujících 12 letech zdvojnásobit počet odbavených cestujících zhruba na 20 milionů ročně.

Letiště navíc zavádí odbavení pomocí internetu a pomocí samoobslužných terminálů, na kterých si bude moci cestující sám vytisknout palubní vstupenku. Pokud bude mít zavazadla, která bude třeba odevzdat, vzniknou podle Černochové nejspíš místa speciálně určená pro tento účel.

To už ale záleží zejména na dopravcích a společnostech, které mají přepravu zavazedl na starosti. Samoobslužné kiosky jsou připraveny k provozu od července, nyní je na dopravcích, aby se nové situaci přizpůsobili, dodala šéfka letiště.

Miliony na daně a penále
Černochová na tiskové konferenci novináře blíže seznámila i s hospodářskými výsledky za loňský rok, které podle jejích slov překonaly očekávání. Firma dosáhla zisku 1,4 miliardy korun.

Výsledky ale zkresluje fakt, že firma byla nucena zpětně doplatit asi 300 milionů na dlužných daních, dalších asi sto milionů na penále. Firma totiž v letech 2000 až 2003 neoprávněně čerpala rezervy. V této souvislosti musel z vedení letiště odejít Martin Kačur a případ začala vyšetřovat i policie. -více zde

Zisk firma podle Černochové použije na krytí svých investic. Ředitelka uvedla, že nepočítá že by letiště jako státní podnik mělo odvádět další peníze státu v dividendách podobně jako v případě ČEZ. - více zde

„Myslím, že by stát po nás už nic chtít nemusel. Neinkasujeme žádnou státní podporu, fungujeme na komerční bázi, vytváříme zisk a hlavně odvádíme stamiliony v podobě daní,“ řekl Černochová.