Ministr Urban v Číně

Ministr Urban v Číně - Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (vpravo) si v čínském Šenženu vyzkoušel tamní prodej automobilů na způsob televizní herní show. (25. ledna 2005) | foto: Škoda Auto

Ministr Urban v Číně prodával škodovku

  • 31
Scéna připomíná vyhlašování vítězů v jakési televizní hře. Světla reflektorů obnažují na točité rampě bílou Škodu Octavia, hudba graduje a všude kolem vozu se valí hustý dým jako na rockovém koncertě. Uprostřed stojí kupující a přebírá obří symbolický klíč od auta.

Čínský distributor škodovek šikovně využil toho, že servisní centrum Škody Auto ve zvláštní ekonomické zóně Šenžen navštívil český ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Prodané auto tak nový majitel přebírá z rukou českého politika.

Zákazník však nevypadá nijak překvapeně. Usmívá se, jako by podobnou ceremonii očekával.

"My tohle pořádáme opravdu pro každého zákazníka, to není žádná kašírka. Číňané si na tohle potrpí. Všechny vozy takto předává ředitel," líčí šéf techniků Aleš Krajíček.

Prodejní a servisní centrum Škody Auto v Šenženu vypadá v porovnání s tím vedlejším, které nabízí japonské Toyoty, jako velmi luxusní obchod. Státní čínská firma C&F, která škodovky do země dováží, razí pro českou značku image kvalitního, drahého a spolehlivého vozu. Tomu musí odpovídat i služby.

Servisy ve stovky kilometrů vzdálených čínských městech si mohou například simulovaně přes internet webovou kamerou vzájemně konzultovat, jak vyzrát na tu kterou závadu.

Porouchanou škodovku si mohou obyvatelé Šenženu nechat opravit kterýkoli den v týdnu. Jde o jedno z největších podobných středisek značky zahraniční automobilky v Číně.

Čína si stále brání trh
Až do loňska mohly automobilky dovážet do Číny jen podle vypsaných kvót. Ty sice letos padly, ale Číňané je obratně nahradili clem ve výši 30 procent ceny. Octavia tak stojí kolem 200 tisíc jüanů, tedy téměř šest set tisíc korun. Superb s motorem o obsahu 2,8 je za více než dvojnásobek.

Škodovka proto ani letos nemá ambice, že by prodala víc než tisícovku aut. "Bohužel jde jen těžko cenou konkurovat automobilkám, které zde vyrábějí či montují. Patříme tu mezi drahé značky. Proto se letos soustředíme na prodej jen octavií a superbů," říká šéf čínského zastoupení Škody Rudolf Fiala.

Škoda by se chtěla nadechnout k větší expanzi. To je možné jedině, když v Číně založí montážní závod. Má však před sebou dlouhý proces získávání licence a registrování ochranné známky, což jí komplikuje její někdejší sestřenice z Plzně. Číňané odmítají uznat, že by značku Škoda používal ještě někdo jiný než výrobce turbín pro elektrárny.

Ministr průmyslu se u několika členů čínské vlády přimlouval za to, aby průtahy kolem ochranných známek netrvaly tak dlouho. "Snad se to pohne. V Pekingu mě můj protějšek ujišťoval, že neregistrují vážný problém," říká Urban.

Mladoboleslavská automobilka plánuje výrobu v Šanghaji. Takový tah Škody by zvedl český export o stamiliony korun. Produkce s českými díly má přesáhnout sto tisíc vozů ročně.