Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Majitel AAA Auto hledá společníky

  1:00
"Do dvou měsíců se rozhodnu, jak naložím s firmou. Buď půjdu na burzu, nebo do ní pustím cizí kapitál," říká čechoaustralan Anthony James Denny (45), majitel patrně největšího středoevropského autobazaru AAA Auto, v rozhovoru pro MF DNES. Zatím se spíš podle svých slov kloní k burze.

Vlastník AAA Auta Anthony Denny lancii, která patřila Václavu Havlovi, rozhodně neprodá. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Syn českého emigranta se během uplynulých patnácti let vypracoval mezi největší domácí obchodníky. "Sám jsem překvapen, kolik mi investoři za firmu nabízejí. Ještě deset let si ale chci ponechat majoritu," říká Denny, který momentálně uvažuje, že by nejprve nabídl přibližně čtvrtinový podíl ve firmě.

Mezi zájemci se údajně objevili strategičtí investoři, americké fondy soukromého kapitálu i nejvýznamnější domácí finanční skupiny. Na kolik si Denny čtvrtinový podíl cení, nechce prozradit. Řádově však půjde o miliardy korun.

Pro představu: skupina firem AAA Auto měla loni obrat téměř deset miliard korun a vydělala desítky milionů čistého. Přesné číslo společnost zaměstnávající podle svých záznamů tři tisíce lidí zatím tají kvůli přípravám na vstup na burzu. V roce 2005 jeho akciová společnost AAA Auto vydělala necelých třicet milionů čistého.

Na burze jako druhý autobazar na světě
Pokud by IPO, tedy vydání nových akcií pod hlavičkou AAA Auto, skutečně proběhlo, bude autobazar s centrem v Čimicích zřejmě teprve druhým prodejcem ojetých vozů na světě, který vstoupí na burzu.

První byl americký bazarový řetězec CarMax, s jehož akciemi se obchoduje v New Yorku od září roku 2002. Ročně prodá čtyři sta tisíc vozů, což je přibližně šestkrát více než AAA Auto.

"Jeho zakladatel Tom Folliard mě ve vstupu na burzu podporuje. Loni nás navštívil a byl jsem překvapený, jak jsou naše podnikatelské osudy podobné," říká Denny. Firmy podle něj rostly stejným způsobem, až se zastavily na nedostatku financí pro další dravou expanzi.

Na burze je CarMax zařazen jako retailový obchodník. Důvodem, proč autobazarů na burzovním trhu není více, je značná neprůhlednost v celé branži. Majitelům se většinou nechce odkrývat finanční karty a provést detailní striptýz podnikání, jak to požaduje burzovní pořádek.

Při vstupu na burzu se musí do detailu rozepsat, kolik a na čem firma vydělává či kolika soudními spory se zabývá četa podnikových právníků. K tomu najde odvahu jen málokdo.

První přikázání: řídí nás zisk
Denny ukazuje návštěvníkům své mnohahektarové panství ojetých vozů z golfového vozíku. Je to tak rychlejší. Zaměstnance zdraví na potkání a s každým si tyká.

S podřízenými konverzuje česko-anglicky, česky Denny rozumí velmi dobře. Pak náhle zbystří. Dva pracovníci jsou zabráni do společného hovoru a příjezd šéfa přehlédnou. Jen přítomnost fotografa zřejmě zabrání jejich tvrdému postihu.

"Takhle zákazníka nezískají," zabručí jinak usměvavý Denny a ujíždí dál. Denny má pověst tvrdého obchodníka. Sám dříve uvedl, že ho nezlomili ani cizojazyčně mluvící výpalníci. Čtyřikrát jim odmítl zaplatit, pak toho údajně nechali, uvádí na svých webových stránkách.

"Je pro nás důležité dosahovat zisku a stále se o to snažíme," říká Denny, který i víkendy tráví nejraději v práci. Stále je na telefonu, cestuje po pobočkách a v jeho kanceláři v pravidelných intervalech problikávají obrazovky napojené na kamery v bazarech po všech "jeho" zemích.

Havlovu lancii neprodám
V ziskovosti je nekompromisní. Kvůli nízkým výnosům se dokonce rozloučil s prodejem nových vozů značky Mazda a Chevrolet. "U těchto dvou značek jsme neviděli dostatečný růstový potenciál," uvádí Denny.

AAA Auto totiž prodává také nové vozy, v Česku momentálně značky Škoda a Opel. Z celkových příjmů však netvoří prodej nových aut ani pět procent. Denny, který si koupil zbrusu nový vůz jen dvakrát v životě (naposledy svůj dnešní lexus), chce časem poměr více narovnat.

Nové vozy prodává také Dennyho přítel z autobranže Antonín Charouz, jehož firmy nadělaly v devadesátých letech miliardové dluhy. "Dokážu s ním prosedět hodiny jen hovorem o autech," říká Denny, který vlastní také dvě obrovské americké limuzíny.

Dříve s nimi údajně jezdil po pražských party, dnes je půjčuje zaměstnancům na svatby. Sám se v Česku podruhé oženil, vzal si kolegyni z práce. Nedávno se mu v manželství narodilo druhé dítě.

Ve sbírce svých vozů má navíc dvěstěkoňovou Lancii Kappa, která se v technickém průkazu pyšní slavným jménem: Václav Havel. "Je to sběratelský kousek, rozhodně ji neprodám," říká Denny o automobilu, který loni bývalý prezident vyměnil za Mercedes-Benz třídy R.

Peníze utržené za část firmy potřebuje AAA Auto k financování vstupu na zahraniční trhy a další rozvoj. Kromě Slovenska, Polska, Maďarska a Rumunska, kde už je logo společnosti známé, chce příští rok otevřít pobočky v Rusku a Srbsku.

"V Rusku začneme v moskevské oblasti a soustředíme se hlavně na města kolem milionu obyvatel," odkrývá plány Denny. Podle něj je právě v těchto městech stav vozového parku nejhorší. Buď tam jezdí zbrusu nové mercedesy "nových Rusů", nebo lidé řídí staré lady. A mnozí nemají auto vůbec.

V Rusku vytvoří společnou firmu s místním zavedeným automobilovým dealerstvím, AAA Auto by v ní měla vlastnit šedesát procent. Dalším krokem na Východ je plánovaný vstup na ukrajinský trh, ale ten zatím nabírá zpoždění. Oříškem bude také Turecko, kde by Denny chtěl začít prodávat v roce 2009.

"Bejbybazar" pro malé město
Příležitosti k růstu ovšem AAA Auto hledá také na tuzemském trhu. Časem firma zamíří i do menších měst. Chystá totiž koncept takzvaných "bejbybazarů", které se inspirují zmenšeninami velkých hypermarketů.

"Jako chce Tesco otevírat malé obchody, tak mi uděláme malé bazary," říká Denny. Projekt už funguje například v Chomutově nebo v Teplicích. Letos chce otevřít v Česku pět až šest nových poboček, příští rok přibudou další čtyři. Tržby by měly v jeho tuzemských bazarech stoupnout o dvacet procent.

Na trhu je nedostatek kvalitních ojetin
Problém, se kterým se potýkají všichni dovozci ojetých vozů, je velký apetit zákazníků na zánovní ojetiny. Lidé v Česku začali dávat přednost automobilům se stářím do tří let, a pokud možno s co nejnižším počtem naježděných kilometrů. Jenže ty na trhu chybějí a špatně se shánějí také v západní Evropě.

"Nejvíce dovážíme z Belgie," říká Denny. Podle něj se lidé na Západě zalekli ropného šoku, který před dvěma lety katapultoval cenu barelu ropy až k sedmdesáti dolarům a počkali s nákupem nového auta. Loni už se situace zlepšila, ale na trhu vznikla díra.

Češi samozřejmě nejraději nakupují domácí škodovky, nejlépen jdou na odbyt fabie v provedení kombi. "Byl bych šťastný, kdybych jich měl plný bazar," říká Denny.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...