Aircraft Industries v Kunovicích zahájil už 28. sérii legendárního letadla L

Aircraft Industries v Kunovicích zahájil už 28. sérii legendárního letadla L 410. | foto: Radek Bartoníček, MF DNES

L-410 s novým motorem a vrtulí doletí dál, bude rychlejší a úspornější

  • 13
Rychlost až 405 kilometrů za hodinu, dolet na jedno natankování až 1 520 kilometrů a spotřeba paliva nižší o pět procent. To jsou hlavní výhody nového motoru a vrtule pro letadlo L-410, pro které získala kunovická společnost Aircraft Industries po více než roce náročných zkoušek certifikát.

Novou pohonnou jednotku budou využívat stroje L-410 UVP-E20.

"Významným faktorem ovlivňujícím provozní náklady je i prodloužená doba mezi generálními opravami z původních 3 000 letových hodin na 3 600 hodin. Díky zlepšeným výkonům bude umožněn i provoz letounu v teritoriích, kde to dříve nebylo možné," upřesnila Nora Strádalová z marektingového oddělení Aircraft Industries.

Testování? I plus 50 stupňů v emirátech

Důležité je, že zvýšení výkonu nemá vliv na rozměr a hmotnost letadla. Certifikát výrobku kunovické fabriky udělila Evropská agentura pro bezpečnost civilního letectví na základě důkladných testů, které trvaly déle než rok.

"Obsahovaly analýzy, výpočty, pozemní a letové zkoušky. Výkony motoru a letounu byly testovány i v extrémně vysokých teplotách kolem 50 stupňů ve Spojených arabských emirátech," doplnila Strádalová.

První vzlet prototypu, který zahájil etapu složitých zkoušek, se uskutečnil v listopadu 2011 na letišti v Kunovicích. Letové zkoušky pak probíhaly po celý loňský rok.

Nově upravený letoun najde uplatnění v regionální letecké dopravě po celém světě. Letos se společnosti podařilo prodat už sedm letadel - dvě na Slovensko a zbytek do Ruska, kam v těchto dnech odlétá osmý stroj.

Díky kratšímu vzletu a zlepšeným výkonům lze letoun provozovat i v teritoriích, kde to dříve nebylo možné, na letištích ve vysoké nadmořské výšce, s vysokými teplotami nebo s krátkou vzletovou a přistávací dráhou.