Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto:  Nguyen Phuong Thao, MF DNES

Letadla Fischerovy cestovky po letitém chátrání opustila Prahu

  • 3
Tečka za impériem Václava Fischera: první ze dvou boeingů Fischer Air po pěti letech odlétl z Prahy. Spory o to, komu letadla skutečně patřila, ovšem dál řeší tuzemské soudy.

Symbol vzestupu a pádu impéria Václava Fischera opouští definitivně Česko.

Dva Boeingy 737-300, které si v roce 1997 ke své cestovní kanceláři pořídil Václav Fischer, odlétají po téměř pěti letech chátrání.

První z nich opustil ruzyňské letiště včera, druhý odletí v příštích dnech. Dlouhodobé spory o ně ale dál v Česku zůstávají u soudů.

Dva boeingy budou několik měsíců v Bukurešti, kde budou v péči tamních mechaniků. "Projdou všemi kontrolami, částečně je změníme, určitě opravíme interiér," nastínil budoucnost letadel Bob Nichols ze společnosti AerSale, která letadla vlastní.

Podle něj zatím nemá pro letadla žádné kupce. "V tomto stavu se nedají nabízet," podotkl Nichols. Je si ale jistý, že znovu budou boeingy vozící původně Čechy na dovolenou létat na pravidelných linkách.

První boeing odletěl včera ve čtvrt na šest odpoledne z pražského ruzyňského letiště, kde byla letadla odstavená kvůli vleklým soudním sporům o to, komu vlastně patří.

Nakonec se správci konkurzní podstaty Charter Air Antonínu Janákovi podařilo získat povolení je prodat a teprve poté se soudit, komu patří. "Čekáme teď na nařízení dalšího jednání Vrchního soudu," řekl Janák. Peníze z prodeje jsou uloženy zatím na zvláštním účtu a nikdo s nimi nesmí nakládat.

Výnos z prodeje ale není velký: letadla koupil AerSale v dražbě jen za dva miliony dolarů, před pár lety se dala prodat za mnohem vyšší ceny. Už dříve měli konkurzní správci nabídky na prodej, ten ale podle nich blokoval přímo Václav Fischer.

Na stroje si dělá nárok i leasingová firma AMF, která je propojená s Václavem Fischerem. Letadla se ocitla nejprve v konkurzní podstatě při konkurzu na Fischerův osobní majetek. Ten však soud zrušil. Pak se stroje objevily v konkurzní podstatě Charter Air, což je přejmenovaný Fischer Air. Aerolinka přestala létat poté, co CK Fischer koupila skupina KKCG Karla Komárka.

Téměř pět let neplatili "vlastníci" parkovací poplatky na Ruzyni, Letiště Praha začalo peníze dostávat až od současného majitele.

Oba boeingy nejsou už ani v českém leteckém rejstříku, nový vlastník je přepsal pod americké úřady. Podle některých lidí z oboru je to kvůli benevolentnějším americkým předpisům pro přelet letadla. Američtí majitelé tak k letu nepotřebují souhlas českých úřadů. "Povolení k letu, které tyto stroje potřebují, spadá do působnosti amerického FAA," uvedla mluvčí Úřadu civilního letectví Jitka Ungerová.

Samotné zprovoznění zabralo nakonec jen několik týdnů, letadla jsou podle lidí podílejících se na jejich vzkříšení v lepším stavu, než se čekalo.

Co zbylo po Fischer Air

Fischer Air létal od roku 1997 pro klienty cestovní kanceláře Fischer. Firma měla původně tři Boeingy 737-300, každý zhruba za 35 milionů dolarů. Činnost Fischer Air skončila krátce po přejmenování na Charter Air a ovládnutím Karlem Komárkem – ten se rozhodl neprovozovat vlastní leteckou společnost. Jedno letadlo záhy koupily už neexistující polské CentralWings. Zbylé dva stroje chátrají na letišti od roku 2005. V lednu oba boeingy koupila americká společnost AerSale.