Zásadně proti je ale velká část obyvatel a také obce sousedící s plánovaným polygonem.
„Stanovisko bylo podepsáno a je souhlasné s podmínkami. Bylo to těžké rozhodování jako v případě stavby dálnice,“ připustila Jarmila Honová z ministerstva životního prostředí.
Ministerstvo sice ke stavbou polygonu, kterým Škodovka oplotí skoro 370 hektarů lesa a polí, dalo souhlas, ovšem zároveň stanovilo automobilce několik podmínek. Tou nejdůležitější je, aby Škoda dokázala z lokality přemístit všechny vzácné a ohrožené druhy živočichů a bezobratlých.
„Dlouho jsme o tom diskutovali, ale z našeho pohledu jsme dospěli k názoru, že při dodržení uvedených oklešťujících podmínek je projekt uskutečnitelný,“ uvedla Honová.
Místní obyvatelé i někteří odborníci ale považují rozhodnutí Kužvartova resortu za špatné.
Expertům vadí právě výskyt mnoha vzácných brouků, motýlů a rostlin. „Vím minimálně o dvou broucích, které nikde jinde na území České republiky nebyly dosud nalezeny. Výstavba polygonu by znamenala jejich vyhubení,“ řekl entomolog Jan Vitner z přírodovědecké fakulty.
Lidé z Milovic, Lipníku nebo Jiřic si zase neumějí představit, že nebudou moci už nikdy vkročit do lesa, po němž nyní chodí na procházky nebo na houby. Zatím je nepřesvědčilo, že Škodovka věnuje obcím miliony korun na další rozvoj a ani sliby, že automobilka nahradí 60 hektarů lesa, jenž bude muset vykácet.
„Ve vojenských újezdech bývá nejzachovalejší les, ten nejde nahradit,“ řekl odborník na vojenskou historii Milovic Aleš Kubeš.
Rezignovat začíná po pátečním verdiktu také sdružení Mladá, pod jehož protestní petici se podepsaly tři tisícovky lidí. „Přestávám věřit, že se nám podaří v rámci územního či stavebního řízení prosadit zájmy místních obyvatel,“ soudí šéf sdružení Josef Matouš.
Nejdůležitějšího příznivce má Škodovka ve Středočeském kraji. Právě jeho radní již dříve se stavbou polygonu souhlasili.