Komerční banka chce získat drobné klienty

  • 15
Pod taktovkou nových vlastníků z francouzské Société Générale se Komerční banka chystá konečně zaútočit i na zlepšení služeb občanům, tedy takzvané retailové bankovnictví. V září se v rámci nové reklamní kampaně a s novým logem banka chystá spustit program "balíčků produktů". Ty by měly obsahovat životní pojištění, investiční fondy, kreditní a debetní karty, telefonní linku i call centrum, říká zdroj z Komerční banky.

"Všechno se uvidí v září, protože zatím toho banka moc neukázala. Francouzi slibují novou strategii už od jara," říká zdroj z Komerční banky. "SocGen chce udělat hlavně retailovou banku, posiluje pobočkovou část a připravuje více produktů pro masový trh."

Banka má zatím 900 tisíc klientů a analytici čekají, že agresivní retailovou strategií by mohli přetáhnout klienty Československé obchodní bance i České spořitelně. Spořitelna už však s balíčky chce přijít sama letos na podzim. "U nás se tomu sice ještě nijak neříká, ale budeme to spouštět někdy v řádu měsíců," řekl Miloš Novák ze spořitelny. Ta už sice obdobu balíčků poskytuje v souvislosti s projektem Klient, který však umožňuje jen omezený výběr.

Novák tvrdí, že balíčky jsou trendem, k němuž postupně směřují všichni. "Zatím se spíš vyvíjely nové produkty, teď se banky začínají pouštět do balíčků." Balíčky mohou být pro klienty výhodnější, někdy i cenově, ale není to pravidlem. "Jsou marketingově lépe prodejné a opticky výhodnější pro klienta, ale na druhé straně, banka na nich logicky musí vydělat," říká nejmenovaný bankéř.

I když balíčky už na českém trhu existují v různých menších formách, bankám se zatím příliš nedařilo je úspěšně prodávat. Podobný program zatím částečně nabízejí GE Capital nebo HVB Bank. "Všechny banky jednotlivé produkty více méně nabízejí, ale nemyslím, že by to někdo dělal zvlášť dobře," říká analytik Simon Nellis z americké banky SchroderSalomonSmithBarney.

Nyní se tedy čeká, co předvede francouzské vedení v Komerční bance, které se nedávno zkompletovalo příchodem Philippa Ruchetona. Od příchodu francouzských vlastníků prochází banka zásadní reorganizací, snižuje počet zaměstnanců i aktivit, které neodpovídají její struktuře podle modelu SocGen.

Proto banka prodává pojistné smlouvy výjimkou životního pojištění, zvažuje prodej svého podílu v leasingové společnosti CAC Leasing, a chce také prodat špatné pohledávky. Kromě toho zvažuje prodej své dceřiné společnosti na správu fondů, Investiční a Kapitálové Společnost (IKS) do rukou francouzských vlastníků.