Kolín, TPCA

Kolín, TPCA - To nejdůležitější svěřují v kolínské TPCA robotům - ti totiž dokáží na jedné karoserii provést 2220 svárů s přesností na desetinu milimetru, což by v takovém čase a kvalitě žádný člověk nedokázal. (30. května 2005) | foto: Radek Cihla, MF DNES

Kolínská automobilka rozběhla výrobu

  • 58
V pondělí 28. února kolem půl jedenácté dopoledne se Česko vyšvihlo mezi jednoho z největších výrobců aut v Evropě. Kolínská automobilka TPCA zahájila sériovou výrobu malých toyot, peugeotů a citroënů. Továrna postupně najede na plný provoz, na který se připravovala tři roky.

FOTOGRAFIE NAJDETE ZDE

Slavnostní show v areálu automobilky se účastnili všichni zaměstnanci. Šéfové automobilky pak slavnostně odpočítali začátek výroby a nová auta poprvé přijela na pódium.

Oficiální premiéru měly ale vozy až v sedm hodin večer, kdy je společnost představila i na ženevském autosalonu.

Za kolik se přesně budou nové vozy v Česku prodávat, automobilky tají. Tvrdí ale, že se cenu budou snažit pod úroveň, na které se prodává větší Škoda Fabia. Ta v Česku začíná na 224 900 korunách.

Z Kolína jedou první auta
Výroba se v Koílně rozběhla po třech letech příprav. Do roka budou v továrně pracovat tři tisíce lidí.

Spolu s Kolínem se dá do pohybu hustá síť spřízněných výrobců součástek, kteří jsou roztroušeni po celé republice a kteří spolu s novou kolínskou automobilkou a expandující mladoboleslavskou Škodou proměnili Česko v jednoho z největších výrobců aut a součástek v Evropě.

VELKÁ SOUHRNNÁ PŘÍLOHA
VŠECHNY ČLÁNKY A FOTOGRAFIE
NAJDETE ZDE

Automobilový průmysl tak v Česku bude živit více než sto tisíc lidí. "Naprostá většina dílů, přes 80 procent, bude pocházet z Česka," říká šéf továrny Masatake Enomoto.

Ostrý start v Kolíně má dozvuky po celé republice. "V úterý kolaudujeme novou slévárnu, která by při plném vytížení měla zaměstnat až 400 lidí," říká Petra Trambová z písecké továrny japonské firmy Aisin, odkud se budou do Kolína vozit díly do motorů.  Nyní v písecké továrně pracuje 120 lidí a díly jen montovali z japonských součástek.

Na druhou stranu přímo v Kolíně se mnozí s průmyslovým kolosem těžce sžívají. Houstne doprava, zdražily byty, a dokud továrna nezačne platit daně, pro městský rozpočet je spíš zátěží.

"Na dokončení průmyslové zóny musíme ještě letos dát hodně peněz, tudíž na ostatní investice nemá město tolik peněz, kolik by si představovalo," uvádí místostarosta Kolína Jiří Buřič.

Do roka továrna rozběhne výrobu naplno, na tři směny a v tempu jedno auto za minutu. To dá za rok dohromady tři sta tisíc vozů, o které se všechny tři značky rozdělí rovným dílem.

Každé ze tří kolínských aut - Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 - sice zvenčí trochu jinak vypadá, ve skutečnosti však jde o velmi podobný vůz: miniauto do města skoro stoprocentně určené pro vývoz do západní Evropy, kde výrobci věří ve vzrůstající zájem o druhá či třetí auta do rodiny.

Roční tržby automobilky mají být až sto miliard korun, což by překlopilo obchodní bilanci země do plusu, poprvé od 80. let.