Jannis Samaras, Kofola

Jannis Samaras, Kofola - Šéf společnosti Kofola Jannis Samaras oživil zájem o někdejší stejnojmennou limonádu vyráběnou podle tuzemské receptury. | foto: Alexandr Satinský, MF DNES

Kofola dobývá Polsko

  • 8
Začínali před patnácti lety založením malé firmičky na dovoz zeleniny. Dnes mají nadnárodní společnost s více než dvoumiliardovým obratem. A teď otevřeli majitelé nápojové firmy Kofola zbrusu novou továrnu v polském městě Kutno, kousek od Varšavy.

Nový závod na džusy a limonády přišel Kofolu na patnáct milionů eur,  a představuje tak dosud vůbec největší českou investici v Polsku.

Továrna v Kutně je přitom už druhou výrobní základnou Kofoly v zahraničí. Tu první  má ve slovenské Rajecké Lesné, odkud řídí svou expanzi na jih, hlavně do Maďarska. Polsko je ale pro rodinnou firmu, která se chce zařadit mezi největší výrobce nealkoholických nápojů ve střední a východní Evropě, mimořádně důležité.

"Podařilo se nám udělat významný krok v naší strategii, protože polský trh je pro naši expanzi klíčovým teritoriem," říká šéf představenstva Kofoly a její spolumajitel  Jannis Samaras.

Nová továrna, kde se vyrábějí ovocné nápoje JUPÍ a Jupík, je schopna chrlit 25 tisíc kartonů či lahví nejrůznějších formátů za hodinu. Pracuje tu 135 lidí, plánovaný obrat šéfové Kofoly neuvedli. Produkce směřuje kromě Polska také na český, slovenský a maďarský trh. Závod vyrostl na zelené louce, v průmyslové zóně vybudované za přispění polského státu.

"Firma dostala také polské investiční pobídky, jejich konkrétní podobu ale nebudeme zveřejňovat," řekl mluvčí Kofoly Roman Pařík. Podotkl jen, že Kofola musela před schválením smlouvy o investičních pobídkách projít výběrovým řízením, protože zájemců o pozemky v Kutně a podporu bylo více.

Kofola není v Polsku nováčkem. Vyváží sem už několik let a obchodní zastoupení tu založila v roce 2003.

Největší úspěch tu má se značkou JUPÍ, na větší popularitu své u nás nejznámější značky Kofoly její obchodníci příliš nesázejí: "Kofola má trochu specifickou chuť, na kterou si spotřebitel musí zvyknout. U nás se na její oblibě podepisuje i určitá nostalgie lidí, v zahraničí ji ale spotřebitelé neznají, takže to u nich takhle nefunguje," vysvětlil už před časem Jannis Samaras.

Celá skupina Kofoly dnes zaměstnává v Česku, Polsku a na Slovensku tisíc lidí, nápoje vyváží také do Maďarska, Chorvatska a Slovinska. Mezi její značky patří také limonády Top Topic, RC Cola či Chito Tonic nebo minerálka Rajec.