Itálie: Zachrání někdo Fiat?

  0:01aktualizováno  0:01
Vytáhlý mladík s kudrnatými, dozadu sčesanými vlasy sedí před shlukem asi 250 novinářů a vždycky, když se zdá, že už se od něj odvrací pozornost, rozbalí bonbon a dá si ho s ostýchavým úsměvem do úst. Jmenuje se John Elkann a je mu šestadvacet let. Jeho osud je silně svázán s ekonomicky skomírající automobilkou Fiat. Je totiž vnukem a dědicem jedenaosmdesátiletého Giovanni Agnelliho, jenž automobilku jako patriarcha rodiny Agnelliů ovládá.

Elkann by se jednou mohl stát pánem kolosu, který kdysi rodina Agnelliů založila a který dnes zaměstnává přes 200 tisíc lidí. Elkann se jako zástupce rodiny nyní poprvé objevil před novináři na tiskové konferenci - byť to bylo jen na otevření umělecké galerie Agnelliů. O Fiatu však hovořit nechtěl.

Proč, je jasné. O firmě se nedají říci dobré zprávy. Postihl ji prudký ekonomický sestup, má obrovské dluhy a stále roste tlak na to, aby byla prodána největší světové automobilce General Motors.

Fiat Group, do které automobilka patří, má ještě mnoho dalších aktivit. Vlastní podíl ve velkých denících Corriere della Sera nebo La Stampa, má účasti v obchodech Rinascente či v bance San Paolo a patří jí i významné podíly v pojišťovnictví a energetice. Tyto podniky jsou vesměs výdělečné. Jen do automobilové výroby musí skupina sypat stále větší spousty peněz, aby ji udržela v chodu.

Proto se rozhodla ve Fiat Auto drasticky omezit náklady. Itálie kvůli tomu prožila šok: vedení firmy totiž oznámilo, že propustí kolem osmi tisíc lidí. Italská vláda téměř vyhlásila "stav krize" a horečně začala jednat, jak Fiatu pomoci. I ona však musela připustit, že by možná bylo nejlepší automobilku Američanům prodat.

Fiat Auto, která představuje asi čtyřicet procent skupiny Fiat Group, totiž za první letošní pololetí ohlásila ztrátu 823 milionů eur. Znamená to, že každý den přišla zhruba o 4,5 milionu. Takové výsledky stáhly do ztráty celou skupinu Fiat - prodělala 426 milionů eur.

Automobilka, která ztrácí reputaci a doplácí také na tvrdou konkurenci a slábnoucí trh, není schopna dostat se zpět na vzestupnou dráhu. Jedinou možnou cestou, jak se se špatnou situací vypořádat, je podle mnohých odborníků prodej Fiatu americkému koncernu General Motors.

Ten už vlastní 20 procent italské automobilky. A Fiat ho může na základě uzavřené smlouvy v podstatě donutit, aby do roku 2009 koupil i zbývajících 80 procent akcií. Pro rodinu Agnelliů i pro celou Itálii by to bylo nesmírně těžké rozhodnutí. Agnelliové totiž svou veškerou slávu vybudovali právě na automobilech.

Citový vztah Italů k fiatům koneckonců popsal i premiér Berlusconi: "Mnoho z nás poprvé políbilo děvče ve Fiatu 500. Fiat je prostě zapsán v našich srdcích." Automobilka navíc znamenala jistotu práce pro celé generace Italů. A ten, kdo nepracoval pro Fiat, alespoň vlastnil jeho vůz.

Co vlastně stojí za nynějšími problémy Fiatu? Značka ztrácí přitažlivost, neboť se jí nepodařilo přitáhnout zákazníky novými modely. Má také potíže s pošramocenou reputací, pokud jde o kvalitu. "Vnímání kvality mezi lidmi je pořád špatné," připustil mluvčí Gualberto Ranieri.

"I přesto, že jsme ji velmi vylepšili." Dalším problémem byly nepovedené investice do automobilové výroby v Argentině, Brazílii a Turecku. "Kdybyste si chtěli vybrat hrstku zemí, kde se skutečně nevyplatí investovat do aut, byly by to právě tyhle," řekl analytik John Lawson pracující pro firmu Salomon Smith Barney.

Celkový dluh Fiatu se pohybuje kolem 32 miliard eur. Fiat se to snažil řešit půjčkou a prodejem třetiny automobilky Ferrari, ale příliš to nepomohlo. Jeho další budoucnost je pořád nejistá.

Autoři:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Energy drink od Coca-Coly má zelenou. Firma vyhrála arbitráž s Monsterem

ilustrační snímek

Když Coca-Cola Company oznámila, že začne prodávat energy drinky, společnosti Monster zatrnulo. S Coca-Colou totiž měla...

Sazka na lovu. Je favoritem pro převzetí italského SuperEnalotta

(ilustrační foto)

Česká loterijní společnost Sazka, patřící miliardáři Karlu Komárkovi, je podle italského tisku na nejlepší cestě k...

Další velká ztráta pro Boeing. Saúdové raději než 737 MAX koupí airbusy

Boeing 737 Max 8

Saúdské nízkonákladové aerolinie Flyadeal v neděli oznámily, že zrušily svou objednávku na třicet letounů Boeing 737...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz