Šéf Fordu Bill Ford ohlásil v listopadu propuštění čtyř tisíc manažerů.

Šéf Fordu Bill Ford ohlásil v listopadu propuštění čtyř tisíc manažerů. | foto: Profimedia.cz

Ford a GM ztrácejí podíly na americkém trhu

  • 24
Detroitským gigantům Ford, General Motors a DaimlerChrysler se letos nedaří. Jejich podíly na trhu pomalu ale jistě ukrajují asijští konkurenti. To nutí americké automobilky k zavírání továren a hromadnému propouštění.

Největší propad  - 18 procent - v listopadových tržbách zaznamenal Ford. GM přišla o jedenáct procent a DaimlerChrysler o sedm procent svých výnosů z prodeje.

GM a Ford se octli v potížích už před několika lety (- více zde). V letošním listopadu se k nim přidal i DaimlerChrysler, který po roce a půl růstu prodeje ohlásil pokles, píše agentura Reuters.

Z potíží velkých amerických i evropských automobilek těží asijští dravci. Například Toyotě, která si dělá zálusk na první místo v počtu prodaných automobilů na světě (- více zde), se prodeje zvýšily o 5,4 procenta. Honda si přilepšila dokonce o 6,4 procenta, píše Reuters.

Jediný, komu se z asijských automobilek v listopadu nedařilo, byl Nissan, který oznámil propad v tržbách 7,2 procenta.

Analytik společnosti Burnham Securities David Healey si ale nemyslí, že by za poklesem prodejů amerických výrobců stála asijská konkurence. "Myslím, že tento katastrofický vývoj je následkem zdražení ropy," vysvětluje David Healey.

Podle jiných odborníků způsobila pokles tržeb letošní prodejní politika automobilek a nerovnoměrné rozložení poptávky. V prvním pololetí se totiž domácí výrobci aut rozhodli uspořádat velké výprodeje. Zákazníci si tak auta nakoupili během tohoto období slev a poptávka ve zbytku roku zákonitě klesla. S tím šlo ruku v ruce i snížení tržeb.

Benzin zdarma, nebo velkoobchodní ceny?
Jiní analytici uvedli, že listopad by mohl pro americké automobilky znamenat odraz ode dna. Všimli si totiž, že mezi GM, Chryslerem a Fordem se rozhořela cenová válka, která vyústila do dalších slev a jiných akcí, podporující růst tržeb.

Například GM připravil akci, kdy si kterýkoli americký zákazník mohl koupit auto za stejnou cenu jako zaměstnanec automobilky. Na jednom autě se tak dalo ušetřit až deset tisíc dolarů, píše Reuters.

Naproti tomu Chrysler zase zákazníkům nabídl pohonné hmoty na dva roku zdarma, což znamená úsporu až 2 400 dolarů. Pozadu se slevami ale nezůstal ani Ford.

Největší podíl (23,8 procenta) na americkém trhu zatím patří GM. Za ním následuje Ford s 17,2 procenty. Třetí místo patří Toyotě (14,6 procenta) a čtvrté Hondě (9,1 procenta).