Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Firmy daly 47 miliard na svou propagaci

  0:01
Za to, aby jejich služby či zboží co nejvíce upoutaly pozornost zákazníků, a ti si je pak koupili, české firmy loni zaplatily přes 47 miliard korun. Rozsáhlý průzkum, který zjišťoval, kolik firmy utrácejí za veškeré marketingové aktivity, provedla agentura Brand Brothers.

Došla k závěru, že je to suma přesahující dvě procenta celého hrubého domácího produktu.

"Při mírném zjednodušení jde říci, že každých 100 korun vydaných na reklamu našeho oblíbeného automobilu s sebou táhne 178 korun dalších propagačních výdajů a přibližně 22 korun nutných k tomu, aby byly veškeré propagační výdaje využity efektivně," říká Libor Zedník z Brand Brothers.

Výzkum dává plastičtější obrázek než jenom to, kolik firmy investují do reklamy. Sama reklama je stabilně tím druhem propagace, za který firmy utratí nejvíc. Loni to bylo 15,7 miliardy korun.

V poslední době podle Brand Brothers firmy více investují do osobního prodeje. Na platech obchodních zástupců vydaly firmy 6,9 miliardy, což už se velmi blíží tomu, kolik zaplatí za pořízení televizní reklamy.

Kolik vynaložily firmy na marketing

V roce 2002 vydaly společnosti na marketing 47,14 miliardy korun.


Typ                Podíl v % 
Reklama                33,3
Direct marketing   19,5
Výstavy a veletrhy 15,7 Osobní prodej       14,6  Reklamní předměty 5,5 

Výdaje na pracovníky               4,2
Výzkumy trhu           3,1
Internetové prezentace               2,1 Public relations         2,0

Pramen: Brand Brothers

Výdaje na osobní prodej ve firmách rostou dvakrát rychleji než výdaje na reklamu. A celkově platy obchodníků představují přibližně sedminu výdajů na propagaci.

Za reklamu dá nejvíc výrobce pracích prášků Letošek však zřejmě nebude pro reklamní byznys tak dobrý. Alespoň soudě podle toho, jak se chovají ti největší čeští zadavatelé reklamy.

Loňská jednička, mobilní operátor T-Mobile, za první pololetí snížila výdaje na reklamu na polovinu toho, co už loni touto dobou utratila. Celkově dal T-Mobile na reklamu 278 milionů korun.

Ještě větší šetření nastalo v reklamním oddělení firmy Danone. Ta byla loni v červnu za T-Mobilem druhá se 495 miliony, ale letos v červnu její reklamní výdaje nepřekročily 233 milionů.

Podle společnosti TNS A-Connect je nyní na špici výrobce šamponů a pracích prášků Procter & Gamble. Za první půl rok dal do reklamy 456,5 milionu.

Jediné dva způsoby oslovování zákazníků, do kterých firmy nedávají rok od roku větší peníze, je public relations a účast na veletrzích.

Firmy loni investovaly více peněz do prezentace na webových stránkách, než kolik dají na public relations.

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Mangrovníky za lepší vzduch. V Dubaji se rodí další megalomanský projekt

30. dubna 2024  20:55

Pobřežní regenerační projekt Dubai Mangroves (Dubajské mangrovníky) má ambici stát se jedním z...

Hotovost byla v Číně léta na ústupu. Nyní s ní ale tamní úřady opět počítají

30. dubna 2024  19:04

Ačkoliv se Čína řadí mezi globální technologické lídry, hotovost ještě neplánuje opustit. Peking...

Čínské úřady se zaměřily na online tržiště Pandabuy, zabavily miliony zásilek

30. dubna 2024  17:38

Začátkem dubna provedly čínské úřady razii v kancelářích čínské platformy Pandabuy ve městě...

NET4GAS, který loni koupil stát, se propadl do ztráty

30. dubna 2024  16:15

Společnost NET4GAS, kterou v závěru loňského roku koupil státní podnik ČEPS, loni prodělala 1,7...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...