Definitivní rozhodnutí o přesunu výroby padlo v první polovině října. "V Boleslavi se centralizuje výroba fabií, ve Vrchlabí zůstanou jen octavie," řekl tehdy iDNES Evžen Krauskopf z tiskového oddělení firmy.
Firma omezila produkci kvůli odbytovým problémům a tak od začátku října nevyrábí 1040 fabií denně, ale o sto méně. Dočasně musela klesnout i výroba luxusních limuzín Superb ze 150 na 100 kusů denně v továrně v Kvasinách.
Nezájem o fabie odskáčou 2000 lidí
O několik dní později dostaly odbytové problémy jasnější obrysy. Už se nehovořilo pouze o počtu aut, která se nevyrobí, ale i o personálních dopadech. Firma zveřejnila, že se do konce roku bude muset kvůli nižšímu zájmu o fabie a superby rozloučit se dvěma tisíci zahraničních dělníků.
Zatím se automobilka drží předchozích prohlášení, že nebude kvůli omezování výroby propouštět kmenové zaměstnance, ale pouze lidi najaté na pokrytí zvýšené poptávky.
Mluvčí odborářů Jaromír Cvrček ale ČTK řekl, že se obává konce takzvaného personálního polštáře, který zatím chránil kmenový personál. Podle Cvrčka automobilka zatím nikdy cizince v takové míře nepropouštěla.
Jaroslav Černý z tiskového odboru firmy nicméně odmítá názor, že by se v příštím roce mohlo propouštění týkat také stálých pracovníků.
Škoda Auto zaměstnávala před snižováním produkce téměř dvacet jedna tisíc sedm set kmenových pracovníků a další tři tisíce jsou, jak automobilka uvádí, "zapůjčení" lidé.
"Zapůjčený personál je složen ze zaměstnanců polské a slovenské národnosti. Z důvodů redukce výroby odešlo několik set těchto lidí, ovšem v rámci pohybu v závodě Vrchlabí jsme několik desítek opět zaměstnali," tvrdí Jaroslav Černý z tiskového odboru automobilky. Zahraniční pracovníky Škoda Auto zaměstnává hlavně proto, že český pracovní trh nenabízí dostatek kvalifikovaných sil.
Ze škodovácké haly vznikne akvapark
Nevyužívané výrobní haly Škody Auto ve Vrchlabí by se měly proměnit v zábavní centrum s krytým bazénem a vodními atrakcemi. I když definitivní rozhodnutí padne až po listopadových komunálních volbách, předběžná dohoda mezi městem a automobilkou už existuje.
"Dohodli jsme se na postupných krocích. Od automobilky máme souhlas ke zpracování projektové dokumentace budoucího komplexu a Škodovka nám má v nejbližší době upřesnit částku, za niž by nám byla areál ochotna odprodat," uvedl vrchlabský starosta Jan Sobotka.
Kupní cena by se podle něj měla odvíjet od znaleckého posudku vypracovaného stavebním odborníkem. Radnice předpokládá, že by prázdné tovární haly mohla získat za 15 až 20 milionů korun.
Nápad s využitím prázdných výrobních hal vznikl začátkem roku, kdy se radní dozvěděli, že automobilka tovární areál nepotřebuje a chystá se jej prodat.
Architektonická studie, kterou má město k dispozici, počítá s pětadvacet metrů dlouhým krytým bazénem s vodními atrakcemi a s venkovním parkovištěm pro devadesát automobilů, které by sloužilo i návštěvníkům sousedního zimního stadionu.
1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 30.9.2002 | |
Kmenoví zaměstnanci | 18977 | 20441 | 20322 | 22588 | 21394 | 21685 |
Zapůjčený personál | 3425 | 2327 | 1708 | 3245 | 2735 | 2936 |