ilustrační snímek

ilustrační snímek

EU rozjela program na podporu malých firem, ČEZ pomáhal pražírně

  • 9
Digitalizace zvyšuje produktivitu práce, takže díky ní toho lidé stihnou v pracovní době více nebo mají více volného času. Velké firmy stavějí proto na její rozvoj drahé týmy „ajťáků“ a manažerů, ty menší si však takový luxus dovolit nemohou.

Evropská unie kvůli rozvoji digitalizace vytvořila program Digital Volunteers (Digitální dobrovolníci), v němž přední evropské firmy pomáhají menším modernizovat postupy. V Česku se programu zúčastnil energetický gigant ČEZ, respektive jeho divize ČEZ ICT.

ČEZ za partnera zvolil neziskovou organizaci Revenium, která zaměstnává lidi se zdravotním postižením. „Organizaci Revenium jsme vybrali díky tomu, že jsme s nimi měli z dřívějška zkušenosti v rámci běžných dobrovolnických dnů,“ vysvětluje mluvčí koncernu ČEZ Alice Horáková.

Revenium se snaží vydělat na provoz tím, že na Kokořínsku praží kávu. „Zaměřili se na pražírnu výběrové kávy Naturpark12, která má vlastní e-shop. V době, kdy jsme začali pražit, přišel totiž za 14 dní covid,“ říká Hana Potměšilová z Revenia.

Energetický gigant a podnik zabývající se pražením kávy společně vytipovaly tři oblasti, ve kterých ČEZ mohl být nápomocen. Podnik pomohl Reveniu vytvořit uživatelsky přívětivý e-shop a webové stránky, spolu s tím bylo jeho cílem zjednodušit a urychlit automatické činnosti. Třeba kontrolu skladových zásob, kterou do té doby museli pracovníci Revenia dělat ručně.

„Byl to hokej, ze kterého jsme nějak vybruslili,“ popisuje práci Tomáš Kopečný z ČEZ, který měl na starosti úpravy e-shopu a jeho zefektivnění.

Cílem nebyla pouze přímá pomoc neziskové společnosti. „Měli jsme za úkol vybudovat automatizace procesů v Reveniu, ale primární cíl byl skrz ‚learning by doing‘ to Vítka z Revenia naučit,“ doplňuje kolegu Tomáš Květoň, specialista na automatizace.

„Takto by měly neziskovky spolupracovat s komerčním subjektem. Najít, kde je skutečně potřeba pomoc, aby neziskovka mohla být samostatnější a byla schopná lépe fungovat bez veřejných podpor,“ domnívá se Hana Potměšilová. Digitalizaci v takovém rozsahu by si podnik jinak nemohl dovolit.

Projekt trval rok. ČEZ věnoval neziskovce 50 dní práce jednoho člověka, tedy přibližně dva a půl měsíce pracovního času.

Programu se loni zúčastnilo pět desítek evropských firem. Raiffeisen Bank tímto způsobem pomáhala v Rumunsku, potravinářská firma Podravka zase v Chorvatsku. Častěji však spolupracovaly s malými komerčními podniky. Pomoc neziskové organizaci si zvolila jen menší část koncernů.