Bývalý prezident ČSA Radomír Lašák dohodl se státní firmou Osinek úvěr, který nyní vyšetřuje Brusel. Má podezření, zda Česko své aerolinky nepodpořilo zakázaným způsobem.

Bývalý prezident ČSA Radomír Lašák dohodl se státní firmou Osinek úvěr, který nyní vyšetřuje Brusel. Má podezření, zda Česko své aerolinky nepodpořilo zakázaným způsobem. | foto: ČTK

ČSA se bojí vyšetřování Evropské komise, najaly si poradce

  • 26
České aerolinie začaly po dlouhé době využívat služeb poradenských firem. Najaly si advokátní kancelář White & Case a poradenskou společnost Boston Consulting Group (BCG), aby jim pomohly s obhajobou úvěru od státní firmy Osinek. Ten začala totiž nedávno zkoumat Evropská komise.

Cenu za jejich služby však stát jako hlavní akcionář ztrátových aerolinek i samotný dopravce tají. "Byla tam regulérní soutěž, rozhodovala nejnižší cena," tvrdí šéf dozorčí rady Michal Mejstřík.

Podle mluvčí ČSA Hany Hejskové aerolinky oslovily jen firmy, které mají zkušenost s podobnými projekty. "Podmínky spolupráce nejsou veřejné," dodala Hejsková. Jakékoliv detaily o tom, co pro aerolinky dělají, odmítají říct i obě firmy. "Naše práce je naprosto důvěrná, neposkytujeme vůbec informace o klientech," řekla marketingová ředitelka BCG Věra Zátopková.

BCG se například podílel na práci pro Alitalii nebo Spanair, které v minulosti rovněž dostaly státní pomoc a vyšetřovala je kvůli tomu Evropská komise.

Aerolinky nemají na splátky dluhu peníze

Vláda dala ČSA čas do konce dubna, aby připravily vlastní restrukturalizační plán pro budoucnost státních aerolinek, které jen loni prodělaly tři miliardy korun.

Podle Mejstříka je podmínkou i to, že se na práci pro ČSA musí podílet manažeři, kteří dříve pomáhali v jiných problémových aerolinkách. "Mají restrukturalizační plán připravit tak, aby ho Evropská komise strávila a současně to mělo i hodnotu pro firmu," dodal Mejstřík.

Stát aerolinkám pomohl výrazně loni, když státem vlastněná firma Osinek půjčila 2,5 miliardy korun. Státní injekce, kterou dojednal ještě předchozí management Radomíra Lašáka, je zachránila od vyschnutí kasy.

Aerolinky však zatím rozhodně nemají peníze na splacení úvěru, jedním z řešení je proto jeho kapitalizace. Úvěr byl původně jištěný administrativní budovou ČSA, zástavu však stát uvolnil a ČSA nemovitost prodaly státem vlastněnému Letišti Praha.

Evropská komise začala půjčku vyšetřovat na konci letošního února. "Komise nemůže vyloučit, že půjčka a následné zrušení její zástavy, již letecká společnost použije na financování nákladů spojených s provozem, představují státní pomoc," uvedla Evropská komise ve své zprávě. Chce zkoumat, zda by stejně jako česká vláda postupoval i soukromý investor.

Pokud by komise zjistila, že byla půjčka nepovolenou státní pomocí, musely by ji ČSA vrátit. Šance na to, že by aerolinky najednou našly 2,5 miliardy korun, jsou téměř nulové, zvláště při pokračujícím výprodeji jejich majetku. Do hry se mohou zapojit i ostatní, konkurenční společnosti, které by se mohly cítit půjčkou poškozené. Žádný dopravce zatím protest proti úvěru veřejně nedeklaroval. Špatné situace ČSA zatím ve své kampani využil jen Ryanair.

Velkorysým utrácením za poradenské firmy proslul v ČSA především Jaroslav Tvrdík (ČSSD), který za různé studie a analýzy utratil stovky milionů korun. Podle Mejstříka už podobné služby jinak aerolinky nevyužívají.