Továrna Škody v ruské Kaluze byla otevřena v roce 2009.

Továrna Škody v ruské Kaluze byla otevřena v roce 2009. | foto: Škoda Auto

Automobilky přijdou s koncem exportu do Ruska o miliardy, odhadují statistiky

  • 7
České automobilky by úplným pozastavením exportu do Ruska mohly ročně přijít o více než 20 miliard korun. Jde o dodávky dílů pro tamní závody zejména Škody Auto, ale i export hotových vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu (SAP) a Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Škoda Auto i její mateřský koncern Volkswagen oznámily, že pozastavují veškeré aktivity na ruském trhu zahrnující dovoz vozů i jejich výrobu v tamních závodech. Škoda vyrábí čtyři modely v Kaluze a Nižném Novgorodu. K sankcím proti Rusku se v podobném duchu přidávají i další automobilové značky.

„V roce 2020 export hotových vozidel do Ruska 360 milionů korun a vývoz dílů asi 22,5 miliardy Kč. Většinu z objemu dílů tvořily součástky pro škodovky vyráběné v Rusku,“ řekl mluvčí sdružení autoprůmyslu Vojtěch Severýn.

Současný konflikt podle partnera společnosti EY pro automobilový sektor Petra Knapa představuje hrozbu úplné ztráty odbytu na ruském trhu pro západní dodavatele. „Rádi je postupně nahradí čínští a případně indičtí výrobci. Z pohledu celkového dopadu může být ještě horší výpadek klíčových subododávek a surovin z Ukrajiny a Ruska. Pokud se situace nevyřeší v horizontu několik málo týdnů, mohou být škody rozsáhlé a dopady ve smyslu ztráty výrobních objemů, zpoždění dodávek a dalšího nárůstu inflace značné,“ řekl ČTK.

Válečný konflikt na Ukrajině zároveň na tuzemskou Škodu Auto dopadá kvůli váznoucím dodávkám dílů od 13 ukrajinských dodavatelů. Podle informací ČTK Toyota a Hyundai, další dvě automobilky vyrábějící vozy v ČR, neberou z Ukrajiny nebo Ruska žádné díly a výroba u nich běží naplno.

Export českých automobilek směřuje z 83 procent do zemí Evropské unie.

,