V boji o vodu získaly bod Karlovarské minerální vody. Ilustrační foto

V boji o vodu získaly bod Karlovarské minerální vody. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Boj o Poděbradku končí, spojí se s Mattoni

Karlovarské minerální vody mohou vstoupit do společnosti Poděbradka. Rozhodl o tom antimonopolní úřad. Firma ale zároveň musí splnit několik podmínek, kterými úřad fúzi podmínil. Je mezi nimi například požadavek, aby značka i produkty Poděbradky firma zachovala nejméně dalších pět let.

O Poděbradku zápasili dva výrobci minerálek: na jedné straně Karlovarské minerální vody - producent Mattoni, Magnesie a Aquilly, na straně druhé o ni usiloval i majitel minerálky Korunní. - více zde

Šéf Karlovarských minerálních vod Antonio Pasquale, který mimo jiné ovládá i Dobrou vodu, se už jednou ze zisku Poděbradky radoval, a to v roce 2001. Pak ji ale musel prodat. V září roku 2004 ho k tomu donutil bývalý šéf antimonopolního úřadu Josef Bednář. - více zde

Vznikl prý příliš obr, který by mohl bránit konkurenci a zvedat ceny, jak by se mu hodilo. Liberálnější Martin Pecina si ale myslí, že podíl na trhu ani po spojení nepřesáhne padesát procent, a není se tedy čeho obávat.

Pecina se už dříve nechal slyšet, že žádný vodní kartel v Česku nehrozí, protože trh hlídají supermarkety a ty disponují "obrovskou silou". Navíc se vstupem Česka do Unie padly i překážky vstupu na trh a podobně zapůsobilo i zlevnění technologií.

"Oproti roku 2001 došlo také k růstu dovozů přírodní vod do České republiky -například produkt společnosti Kofola - Rajec," píše se v tiskové zprávě úřadu.

Přesto ale antimonopolní úřad nepovolil spojení bezpodmínečně. Karlovarské minerální vody (KMV) musí zajistit zachování produktů i značek Poděbradky nejméně pět let. Poděbradka navíc musí po stejnou dobu vyjednávat obchodní podmínky s řetězci odděleně od KMV. Produkty obou spojených společností se musí lišit cenově a zejména nesmí ubývat těch levnějších. Firma musí navíc o plnění těchto podmínek úřad každoročně informovat.

"Při splnění takových omezení budou dány podmínky pro uchování a další rozvíjení soutěžního prostředí na relevantních trzích," uvedl ve své správě antimonopolní úřad.

To si ale rozhodně nemyslí představitelé Karlovarské korunní kyselky. Ti se už několikrát nechali slyšet, že si myslí, že spojení těchto dvou společností odnesou spotřebitelé vyššími cenami.

"Kde není Korunní, ceny Mattoni jsou vyšší," tvrdí. "V diskontech třeba neprobíhaly akce Mattoni 7,90 koruny za láhev. V Tesku byly, v Lidlu ne," uvedl dříve Vladimír Komár ze společnosti Korunní.

,