Podle katalogových cen si letecká firma zajistila touto poptávkou příjem ve výši 140 miliard dolarů, tedy zhruba 2,8 bilionu Kč. Ze všech objednávek si zákazníci nejčastěji přáli získat letouny z řady A320, kterých si objednali 1 348. Dvaapadesát objednávek získal Airbus na letouny A330/A350 a 19 na letadla A380.
Airbus díky těmto výsledkům získal 64procentní podíl na trhu, v roce 2010 měl poloviční podíl, tedy o 14 procent méně, uvedla AFP.
Loni dorazilo k zákazníkům 534 letadel, což je o 24 více než v předchozím roce. Letouny putovaly k 88 firmám, z toho deset jich bylo nových. Zákazníci získali do své flotily nejčastěji letadla s jednou uličkou (421), z řady A330 bylo firmám dodáno téměř devadesát letadel a letouny A380 zaparkovaly v hangárech 26 firem, informoval Airbus.
Letos by evropský výrobce chtěl na trh dodat 570 letadel včetně 30 kusů letounu A380, který je největším dopravním letadlem na světě.
Hlavní rival Airbusu Boeing loni přijal 805 objednávek na nová letadla
a zákazníkům dodal 477 letadel.
Modernizovaný letoun A320 získává rychle zájemce
Struktura objednávek Airbusu ukazuje, že aerolinky začínají dbát více na ekonomiku provozu, protože největší úspěch evropskému výrobci přináší model A320neo, který je ekologičtější, ekonomičtější a vyspělejší verzí modelu A320. Model A320neo by se přitom na trhu měl objevit v roce 2015.
Nový model letadla pro krátké a středně dlouhé tratě je přitom s 1 220 objednávkami již nyní nejrychleji prodávaným dopravním letadlem v historii.
Jeho statistiky dokonce donutily Boeing inovovat model 737, jehož nejmodernější verze ponese název 737MAX. Ten by se však měl na nebi objevit až v roce 2017.
Americký Boeing letos předběhne evropskou konkurenci
Prodeje obou konkurenčních výrobců letadel hospodářské krize významněji nepoznamenala díky rychle rostoucímu leteckému trhu v Asii. "Pro světovou ekonomiku to byl těžký rok, ale doprava roste a počet lidí, kteří cestují letadlem
a jejichž příjmy je řadí mezi střední třídu, by měl v příštích dvacet let letech vzrůst na trojnásobek," uvedl šéf prodejů Airbusu John Leahy.
V letošním roce by se měl ovšem souboj Airbusu a Boeingu na trhu obrátit ve prospěch amerického výrobce. To předpokládá i samotný Leahy. Důvodem je,
že Boeing začne nabízet nový model 737MAX, který zvolí řada dosavadních zákazníků amerického výrobce.
"Předpokládám, že v roce 2012 náš podíl na trhu klesne na padesát procent a možná ještě níž," dodal Leahy. Airbus navíc na Boeing již nyní ztrácí na poli letadel na dlouhé tratě.
Mohou za to zpoždění při vývoji modelu A350, který by měl být hlavním vyzyvatelem velmi úspěšného Boeingu 777 mini-jumbo. Evropský výrobce odsunul vývoj A350 o dva roky, aby se mohl vypořádat s kritikou motorů
Rolls-Royce, kterými chtěl nový model osadit.