„Vstup na arabské trhy jsme připravovali zhruba dva roky a nyní jsme ve fázi konkrétních jednání s potenciálními zákazníky a prvních testovacích dodávek,“ řekl Josef Novák, šéf a spolumajitel Veby.
Veba je podle něj zatím nejdále v jednáních ve Spojených Arabských Emirátech a Saudské Arábii, postupně se chce prosadit i v Ománu, Kataru, Kuvajtu i zemích severní Afriky. „Jsme trpěliví a nechceme se dopustit zbytečných chyb,“ řekl Novák. Příležitost vidí například v Iráku, ale i v Íránu. „To sice není arabský trh, ale spotřebitelské preference jsou našemu zaměření blízké,“ dodal.
Tuzemská textilka, kterou ovládají její manažeři, chce na arabské trhy proniknout s jinými látkami, než do Afriky. „Jsou to tradiční hladká plátna a satény na mužské řízy, kterým se říká diš-daš. I do této konzervativní sféry přinášíme inovaci v podobě využití naší žakárské technologie a nabízíme i materiály s velmi decentními vzory,“ upřesnil Novák. Proniknout chce na trh i s lůžkovinami, ubrusy nebo froté.
Tržby v Africe omezují vojenské konflikty
Veba je pátou největší textilkou v Česku a mimo obor technických textilií je největší tradiční textilkou vyrábějící oděvní tkaniny a domácenský textil. Devadesát pět procent produkce šlo loni na export, především do zemí subsaharské západní Afriky.
Růst tržeb v Africe omezily loni vojenské konflikty v některých zemích. „Nesnižují zájem o naše zboží, ale vytvářejí řadu překážek fungování obchodu, ať již v logistických komplikacích spojených s dopravou a distribucí zboží, s prvky chaosu ve finančním systému i v psychologii zákazníků, kteří upřednostňují vlastní bezpečnost a bojí se cestovat,“ dodal Novák.
Jako příklad uvádí boje v severních teritoriích Mali, které odrazují od nákupních cest do Bamaka. Textilce ale pomohlo oslabení koruny. „Dosahujeme vyšších ziskových marží a může být vůči konkurenci cenově agresivnější,“ dodal Novák.
Veba loni utržila 2,1 miliardy korun a před zdaněním vydělala 371 milionů korun. Textilka zaměstnává 1200 lidí, letos postupně přijímá dalších 70 zaměstnanců.