Aero čekají hubená léta

  0:01aktualizováno  0:01
Aby se největší česká zbrojovka, Aero Vodochody, zbavila problémů z minulosti, musí do roku 2008 prodat přes sto letadel L-159, říká její prezident Antonín Jakubše.

Před pár týdny se na pražský summit NATO sjelo velké množství zbrojních odborníků. Využilo to Aero k nějakému jednání?
Proběhlo jednání mezi premiérem Špidlou a prezidentem Bushem, kde se o Aeru také hovořilo. Další jednání s účastníky summitu jsme nevedli, ale letěli jsme předvést letadlo L-159 do tří zemí střední Evropy.

Jednal premiér s prezidentem USA znovu o setrvání Boeingu v Aeru?
Ne. Boeing chce zůstat.

Takže o čem?
Nebyl jsem jednání přítomen, nicméně pokud vím, cílem jednání bylo hovořit o možnostech podpory prodejů letadel L-159 v zahraničí.

Jak si vlastně český zbrojař vykládá závěry summitu?
Závěry summitu indikují směry, jakými se bude vyvíjet výzbroj armád. A je pak na nás, abychom hledali uplatnění pro naše výrobky.

Mělo na Aero vliv to, že se česká vláda odklonila od nákupu gripenů?
Pro Aero je důležité, že zůstala myšlenka nakoupit stíhačky. Rozhodnutím vlády se otevřel prostor i pro další firmy, které vyrábějí nadzvuková letadla. Tak může vláda spíš získat nejlepší nabídku, než když se soustředila jen na jednu firmu.

Při nástupu do funkce jste mluvil o třech cílech: spokojeného zákazníka, šťastného akcionáře a hrdého zaměstnance. Co se vám podařilo?
To je nikdy nekončící proces. I když bude jednou Aero vyplácet dividendy, nikdy akcionáři nedáte tolik, aby byl zcela spokojen. Zlepšovat péči o zákazníky můžete také donekonečna. A totéž platí o zaměstnancích. Když bych si myslel, že jsem na konci cesty, tak to je signál, že mám končit a jít z byznysu pryč.

A kolik let zbývá do dividend?
Máme desetiletý plán do roku 2008. Během té doby Aero nebude vyplácet dividendy. Letos čekáme tržby do deseti miliard a zisk v řádu stovek milionů. Výroba letounů je dlouhodobou záležitostí. K tomu, abychom prodávali v příštích dvou letech, bychom museli podepsat kontrakty v letech 1998 až 2001. A ty nejsou. Ostatní programy, jako je výroba civilního letadla Ae270 nebo program Sikorsky, nejsou ještě finančně natolik silné, aby nahradily výpadek prodejů z vojenského programu.

Přicházejí tedy hubená léta. Jak se na ně připravujete?
Vyhodit zaměstnance umí každý, to je nejtriviálnější. Když škrtnete lidi pouze podle toho, jak půjdou dolů tržby, může dojít k tomu, že najednou podepíšete kontrakt, půjdete na trh a řeknete si zpátky o 500 leteckých mechaniků, kteří nebudou.

Dobře, ale zakázka pro českou armádu končí za půl roku a L-159 nikdo jiný nekoupil...
Úspory se musí hledat všude, například v nákupu u dodavatelů. Hledáme levnější a vyjednáváme se stávajícími, aby stejnou kvalitu dodávali levněji. A když nejsou kontrakty na nová letadla, tak to mohou být generální opravy. Je to celé spektrum činností, které děláme. Roky 2003 a 2004 budou nejkritičtější. Firma se musí chovat racionálně. Sníží počet zaměstnanců, ale tak, aby nezdevastovala svou schopnost vyrábět letadla.

Budete potřebovat pomoc státu?
To je věc, kterou vyloučit nelze. Věřím, že to nenastane.

Kolik jste získali zakázek za poslední rok na vojenská letadla?
Armáda deklarovala zájem o dva letouny L-159 v dvousedadlové verzi a zřejmě bude chtít víc. Nic dalšího jsme nepodepsali, ale rozjednány jsou další kontrakty a s některými zákazníky jsme daleko.

Na čem vázne odbyt do zahraničí?
Zákazník prostě zvažuje. Dívá se na konkurenční nabídky. Nákup letadel je drahá věc. Indická vláda už o tom mluví sedmnáct let.

Co na tom změnila vaše cesta s ministrem Rusnokem do Indie?
Myslím, že se naše šance zvýšily.

To už říkáte více než rok...
To ne, začali jsme v lednu.

Zvenku se zdá, že se nic nemění...
Chápu, že v očích veřejnosti to je pořád stejná zpráva. Někdy se i mně zdá, že se nic neděje. Když jsme tam jeli poprvé, všichni nám to rozmlouvali. Říkali, že ztrácíme čas a peníze. Už v ČSA se mi zdálo, že efekt z nějakého rozhodnutí přichází po příliš dlouhé době. A teď vidím, že jsem tehdy byl hodně netrpělivý.

Máte šanci dodávat členům NATO?
Není to zhola nemožné. Vidíme prostor v Řecku a Portugalsku.

Máte silnou podporu politiků. Jsou čeští ministři dobří lobbisté?
Myslím, že někteří z nich jsou dobří lobbisté.

Kdo z nich?
Jsem tu od září, nemám možnost tolik srovnávat. Zažil jsem ministra obrany Tvrdíka, ten pro nás dělal dost. Rovněž ministr Rusnok. Expremiér Zeman byl velkým zastáncem našich letadel a při jakékoliv příležitosti je nabízel. Pan premiér Špidla se o nás také velmi zajímá. Nemohu si stěžovat.

Autoři:

Nejčtenější

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Smrt při sexu jako pracovní úraz. Firma musí rodině vyplatit odškodné

Ilustrační snímek

Podivnou situaci museli do včerejška řešit právníci francouzské společnosti TSO. Její zaměstnanec totiž zemřel na...

Další z rubriky

Pivo jako z ešusu. Hliníkové kelímky mohou v Americe nahradit ty plastové

Hliníkové kelímky společnosti Ball Corporation které mají ambice nahradit...

Americký výrobce plechovek Ball Corporation představil svůj nejnovější produkt – hliníkový kelímek, který má být...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Nominace startují, podnikatelský šampion se hledá už podvacáté

Vítězové titulu EY Podnikatel roku 2018 Radka Prokopová a František Fabičovic z...

Česko už podvacáté hledá inspirativní a vzorové majitele firem, kteří se utkají o titul EY Podnikatel roku. Vítěz,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz