Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Po Vltavě až do Budějovic. Kraje křísí lodní výtahy pro turistické lodě

  1:11
Středočeský a Jihočeský kraj oživují roky odkládané plány na výstavbu obřích lodních výtahů schopných přes hráze Orlické a Slapské přehrady přenést i velké lodě s turisty plující proti proudu od Prahy. Více lodí na Orlíku a Slapech vynese státu podle studie miliardu ročně navíc.

Výletní loď na přehradě Slapy. | foto: Profimedia.cz

Dokument a potažmo stát a kraje sází na to, že vyšší počet návštěvníků v okolí řeky utratí dostatek peněz. Miliardové výdaje na výtahy pro lodě by se tak do státní kasy vrátily ve formě daní do veřejných rozpočtů během několika let.

„Výletní parníky se otáčejí pod Slapskou přehradou v Třebenicích a plují zpět. Malé motorové lodě se přes hráz dostanou převozem po silnici, lodní zdvihadlo by ale zdolání této překážky v budoucnu velmi usnadnilo,“ zdůvodnil podporu projektu za 2,5 miliardy korun vedoucí odboru dopravy ve Středočeském kraji Zdeněk Škaloud.

Fotogalerie

Na Orlíku se pak jedná o dvou lodních zdvihadlech. V první fázi se má zmodernizovat současné zařízení schopné vyzdvihnout loďky dlouhé osm a půl metru. Nové zařízení za 60 milionů korun téměř zdvojnásobí maximální hmotnost přepravovaných lodí na 6,6 tuny a prodloužení kolejové dráhy umožní výtah využívat i při nižších stavech vody.

Podle předsedy turistické centrály Českobudějovicko-Hlubocko Davida Šťastného by se na něm mělo začít pracovat letos v zimě. Do tří let by pak měla následovat stavba výtahu za téměř miliardu korun schopného přepravovat až 45 metrů dlouhé lodě.

To je ale podle investora, kterým je Povodí Vltavy, velice optimistický termín. Stavbě druhého většího výtahu totiž musí předcházet vybudování doplňkového bezpečnostního přelivu na Orlické přehradě.

To se podle mluvčího povodí Huga Roldána nestihne dříve než v letech 2024 až 2025. Samotná výstavba zařízení ale bude na Orlické přehradě jednodušší. S lodním výtahem se totiž počítalo už při její výstavbě v padesátých letech minulého století. Základy dráhy pro lodní výtah tam už tedy jsou a zbývá doplnit pouze mechanismus zdvihadla a vanu pro přepravu lodí.

Výletní lodě ve veřejném zájmu

Naopak problém s výkupem pozemků dlouhodobě brzdí druhý plánovaný výtah na Slapech. Stavba totiž zasahuje na pozemky soukromého vlastníka, který je odmítá prodat, řekl MF DNES Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest, které má přípravy stavby na starosti. To v současnosti nemůže chybějící území vyvlastnit, protože na rozdíl od plánovaných dálnic nebo plánovaných vodních děl v Děčíně a v Přelouči nemají lodní výtahy status veřejně prospěšné stavby. 

„To by se ale mělo v dohledné době změnit,“ uvedl Škaloud s tím, že zanesení do územních plánů jako veřejně prospěšné stavby posílí vyjednávací pozici investora a podaří se s majitelem pozemků dohodnout. V opačném případě chce kraj přikročit k vyvlastnění.

Podle Ředitelství vodních cest by se výstavba slapského zdvihadla mohla rozběhnout na přelomu let 2022 a 2023. Stavba má platné vypořádání dopadů na životní prostředí EIA a územní rozhodnutí. Podle kraje by se s projektovou přípravou mohlo začít ještě letos.

Pět miliard za pět let

Vltava prostřednictvím turistického ruchu přináší ročně do obecních, krajských a státního rozpočtu zhruba čtyři miliardy korun. Splavněním řeky, které kompletně vyjde na pět miliard korun, by se podle nedávno dokončeného auditu měl tento výběr zvýšit na 5,1 miliardy korun. 

Kolik je v Česku malých plavidel

2010 - 12 561
2011 - 13 134
2012 - 13 706
2013 - 14 285
2014 - 15 017
2015 - 15 662
2016 - 16 307
2017 - 17 164
2018 - 18 020

Zdroj: Státní plavební správa

„Prostředky vložené do rozvoje cestovního ruchu nejsou spotřebou, ale investicí. Vzhledem k tomu, že tři čtvrtiny příjmů z Vltavy jdou do veřejných rozpočtů, měl by se na těchto investicích podílet především stát prostřednictvím zdrojů svých ministerstev,“ uvedl ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek.

A to se zřejmě stane, protože evropské dotace není možné využít na projekty související s rekreační plavbou.

Výstavba vodních zdvihadel je ale součástí koncepce vodní dopravy, kterou ministerstvo dopravy vládě představilo už v roce 2017. „Počítá se s nimi i v aktuálním znění, na kterém se v současnosti pracuje,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

S největší pravděpodobností tak budou na výstavbu využity národní zdroje ze státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), přes který tečou unijní i české peníze na dopravní výstavbu.

Archivní video: Vizualizace lodního zdvihadla na Slapech

  • Nejčtenější

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Klimatická migrace v praxi: Čína stěhuje miliony lidí z míst, kde řádí živly

Premium Během let 2016 až 2020 přesídlila Čína až šestnáct milionů obyvatel. Důvodem jsou klimatické změny, extrémní počasí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Nejistá rychlotrať do Drážďan. Železničáři řeší, jak ji vtěsnat do krajiny

Premium Povede plánovaná rychlotrať do Drážďan pod Litoměřicemi na levé, nebo pravé straně Labe? Správa železnic po covidové...

Strabag dostal za kartel v Rakousku pokutu přes 45 milionů eur

Rakouský antimonopolní úřad navrhl stavební společnosti Strabag pokutu přes 45 milionů eur (přes 1,15 miliardy korun)...

RegioJet rozšiřuje nabídku autobusů, přibudou linky z Brna do Pece a Budějovic

Společnost RegioJet zahájila spolupráci s českým dopravcem United Buses, který od loňska v tuzemsku provozuje dálkové...

Silnice I/20 mezi Plzní a Pískem zůstane jen dvouproudá

Zvažované rozšíření silnice I/20 mezi Pískem a Plzní v současnosti padá. Zatímco jižní část trasy směřující od Písku k...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...