Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zatím nepravomocně soutěž zrušil, ministerstvo podalo proti rozhodnutí rozklad. Dále nechce případ komentovat. Jde o další z řady zakázek, které ÚOHS ministerstvu dopravy za poslední rok zrušil.
Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje se ministerstvo dopustilo porušení zákona o veřejných zakázkách tím, že nevymezilo minimální úroveň technických kvalifikačních předpokladů ve veřejné zakázce tak, aby odpovídala druhu, rozsahu a složitosti předmětu plnění veřejné zakázky.
Ministerstvo požadovalo prokázat kvalifikaci poskytování služeb vedoucího právního poradenství u silničního projektu realizovaného formou PPP v EU o celkových investičních nákladech minimálně 5,5 miliardy korun. Podobný byl požadavek i na reference.
Jde o takzvaný PPP projekt, který v Česku nemá zatím příliš dobrý zvuk, ale v Evropě se běžně pro velké projekty používá. Až dosud se české silnice stavějí tak, že stát vybírá zvlášť projektanty a pak stavební firmu, která silnici postaví. V případě PPP stát vypíše soutěž v podstatě jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát silnice, a nechá na dodavatelích, jakým způsobem ji postaví. Vítězná firma se o silnici bude dál starat – pokud se rozbije, bude to její problém, stát bude platit fixní částku. Po 25 letech firma tepnu předá v bezvadném stavu státu.
Na Slovensku se staví
Podmínky ministerstva v soutěži hájí i Asociace pro rozvoj infrastruktury ARI, která je zrušením soutěže znepokojena. „Zastáváme názor, že rozhodnutí ÚOHS není věcně správné a zásadním způsobem nereflektuje mezinárodní zadávací praxi PPP projektů běžně užívanou na evropském trhu,“ uvedla ARI ve svém prohlášení.
„ÚOHS se argumentačně opírá o tvrzení subjektů, které nedisponují zkušenostmi z úspěšně dokončených obdobných PPP projektů ve smyslu porovnatelného typu, velikosti a komplexnosti,“ tvrdí mluvčí ARI Gabriela Švancarová.
Zrušení soutěže znamená další posun v plánech ministerstva, podle původních plánů se mělo už příští rok začít stavět. Tím, že ÚOHS zrušil už soutěž na poradce k soutěži je jisté, že stavba bude mít další velké zpoždění.
V modelu PPP se staví i u našich východních sousedů: na Slovensku takto vznikla silnice R1 do Bánské Bystrice, minulý týden se podepsala memorandum o výstavbě a provozování obchvatu Bratislavy. Zakázku za 51 miliard korun získalo sdružení firem vedené španělskou společností Cintra.