Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Dálnice v rukou soukromníků. Vláda zkusí píseckou D4 dostavět modelem PPP

  14:10aktualizováno  14:10
Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem mají dostavět soukromníci. Stát zjistil, že ho tzv. PPP model financování vyjde levněji. O spojnici mezi Středočeským a Jihočeským krajem se bude i po dokončení desítky let starat právě stavební firma, která tepnu vystavěla. Státu ji předá až po čtvrt století.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo: i když půjde o „soukromou dálnici“ z pohledu péče o ni, bude zařazená do sítě českých zpoplatněných silnic a bude na ní platit dálniční známka. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ministerstvo dopravy pokročilo ve svých plánech nechat výstavbu i péči o některé silnice zcela na soukromnících. Vláda v úterý schválila materiál, podle kterého by soukromý kapitál měl zajistit pokračování silnice D4 od Příbrami na jih Čech.

Stát si vytipoval pokračování vytížené silnice jako pilotní zakázku pro takzvaný PPP projekt. Jde o zapojení soukromého kapitálu do výstavby pro stát.

Stavba už příští rok?

Do soutěže má jít silnice o délce 32 kilometrů v úseku Háje–Mirotice, kde zatím vede silnice první třídy. „Dokončení těchto úseků dálnice D4 významně přispěje ke kvalitnějšímu kapacitnímu dopravnímu spojení mezi Středočeským a Jihočeským krajem a propojení řady významných aglomerací,“ vysvětluje ministerstvo dopravy svůj plán.

Úseky silnic R7 a R4 vytipované ministrem Ťokem, které by měly stavět a...

Úseky silnic R7 a R4 (od roku 2016 jako D7 a D4) vytipované ministrem Ťokem, které by měly stavět a provozovat soukromé firmy.


Stavba nové dálnice by měla začít v červnu příštího roku, což se může jevit jako dost odvážný termín. Ministerstvo dopravy zatím ještě soutěží poradenskou firmu, která bude s přípravou pilotního projektu státu pomáhat. Všechny nové úseky mají být hotové v roce 2021.

Až dosud se české silnice stavějí tak, že stát vybírá zvlášť projektanty a pak stavební firmu, která silnici postaví. V případě PPP stát vypíše soutěž v podstatě jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát silnice, a nechá na dodavatelích, jakým způsobem ji postaví. Vítězná firma se o silnici bude dál starat – pokud se rozbije dříve, bude to její problém, stát bude platit fixní částku a po 25 letech má tepnu předat v bezvadném stavu.

Dodavatele, který se v terminologii PPP projektů nazývá koncesionář, bude stát teprve hledat. Stát analýzou od poradenské firmy PwC zjistil, že ho PPP model vyjde levněji, než když si bude stavět dálnici sám – celkem má ušetřit půl miliardy korun, navíc bude mít jistotu, že bude dálnice po celou dobu v perfektním stavu.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo: i když půjde o „soukromou dálnici“ z pohledu péče o ni, bude zařazená do sítě českých zpoplatněných silnic, tedy na ní bude platit dálniční známka.

Pro stavební firmy půjde o zajímavé sousto, protože cena za stavbu a její provoz činí celkem 24,8 miliardy korun. Na první pohled je částka vysoká, samotné náklady na stavbu totiž stát odhadl jen na sedm miliard korun, jde ale i o cenu peněz – analýza počítá s pětiprocentním úrokem a splátkami kolem 800 až 900 milionů korun ročně. Dálnice bude patřit státu, ale odpadne dohadování o reklamacích.

Slováci PPP chválí

„Rozdíl mezi celkovou platbou a náklady na stavbu může vypadat na první pohled obří. Je potřeba si ale uvědomit, že je to rozložené do třiceti let včetně inflace, kompletní údržby i oprav. Takto stát zatím nepřemýšlí, nikdo nevidí celková čísla, kolik stojí provoz silnic v horizontu delším než pár let,“ říká Tomáš Janeba, šéf Asociace pro rozvoj infrastruktury. Ta za PPP projekty dlouhodobě lobbuje, jako příklad uvádí jejich úspěch ve Velké Británii.

PPP projekty u nás nemají dobrou pověst i kvůli tomu, že první z nich skončily dříve, než se vůbec začaly stavět. Mediálně nejznámější je asi případ PPP projektu na modernizaci části střešovické vojenské nemocnice. Projekt se nakonec neuskutečnil a stát musel zaplatit vítěznému Metrostavu 145 milionů korun jako odškodné.

Ve světě je přitom stavění metodou PPP běžné, jen v roce 2014 se v celé Evropě uzavřelo 15 podobných projektů. Dobrou zkušenost mají s PPP například na Slovensku, kde takto postavili úsek 52 kilometrů rychlostní silnice R1 do Banské Bystrice, zakázku dostala na starost Eurovia. Nedávno Slováci uzavřeli tendr na PPP projekt na obchvat Bratislavy.

Stát přemýšlí i o dalších silnicích pro možnost financování formou PPP. Podle mluvčího Tomáše Neřolda je v hledáčku dokončení dálnice D7 z Prahy do Chomutova. „Má blízko k naplnění základních předpokladů pro proveditelnost formou PPP, tedy vydaná územní rozhodnutí na souvislé úseky, pokročilejší stav majetkoprávní přípravy,“ dodal Neřold. Navíc se nedá čekat, že by na její výstavbu šlo získat evropské peníze, protože není zařazená do páteřní sítě TEN-T.

Odborníci použití PPP vítají a doufají, že se odpor vůči takovému financování podaří zlomit. „U velkých projektů se vyplatí mít partnera dlouhodobě odpovědného za výsledek vlastní práce,“ říká Janeba. Podle něj všechny bývalé kauzy spojené s výstavbou silnic PPP u nás vznikly jen proto, že nikdo nenesl skutečnou odpovědnost za práci investora.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Drobné zásilky z čínských e-shopů zdraží, skončí jim osvobození od DPH

V Evropské unii přestane v roce 2021 platit výjimka, díky které lidé neplatí DPH u zásilek do 22 eur (zhruba 550 korun)...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky
Premium

Hezky ručně. Češi si oblíbili samoobslužné automyčky

Ruční mytí aut v samoobslužných boxech zažívá v posledních čtyřech letech rozkvět. Jejich počet lidé z branže odhadují...

Premium

Konec metly realitního trhu. Předkupní právo spoluvlastníků se omezí

Obchodování s byty v bytových domech, k nimž patří spoluvlastnický podíl na garáži či sklepě, by se mělo výrazně...

Premium

Výjimečně hořký konec reklamy. Stát chce zásadně omezit propagaci alkoholu

„Pokud jsi chlap, dokážeš to,“ nabádá známá kampaň na fernet muže, aby se od nízkotučných jogurtů a žehlení vrátili k...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...