Stavby dálnic kvůli zhublému rozpočtu zpomalí. Hlavně na Moravě

  10:17aktualizováno  10:17
Nedostatek peněz ve státním rozpočtu pocítí letos i další rok řidiči, kteří čekali na otevření nových úseků dálnic nebo silnic první třídy. Především na Moravě. Ředitelství silnic a dálnic zpomalí stavbu řady nových úseků, některé letos oproti plánu stavět ani nezačne.

Stavby dálnic rozhodně nezastavíme, zpomalit ale budeme muset, přiznává Ředitelství silnic a dálnic. | foto: Slavomír Kubeš

"Omezení se týká hlavně těch, kde probíhá příprava a které jsou v počáteční fázi výstavby," uvedl pro MF DNES generální ředitel ŘSD Alfréd Brunclík.
 
Problémy mají všechny stavby, které platí pouze stát. Méně ohrožené jsou naopak silnice a dálnice, na které posílá část peněz i Evropská unie. Jen ze státního rozpočtu jdou přitom peníze na důležité stavby, jako je pražský okruh nebo dokončení dálnice do Ostravy.
 
Vláda sice poslala ŘSD minulý týden přes Státní fond dopravní infrastruktury dalších zhruba pět miliard korun, ale ani ty nebudou na všechny naplánované silnice stačit. "Pět miliard pokryje jen ty nejnutnější věci na stavbách, které jsou pro nás největší prioritou," tvrdí Brunclík.
 
Podle něj je proto jediné řešení: jejich stavby zpomalit. "Rozhodně je ale nezastavíme, nic nebudeme konzervovat," dodal.

Problém s financováním má celkem 35 staveb. Na seznamu silnic, které platí pouze stát, je například i dokončení dálnice D47. Na ni ale podle Brunclíka peníze jsou. Zpomalení výstavby se týká zhruba deseti různých úseků silnic.

O kolik se které silnice zpozdí, zatím není jasné. ŘSD bude jednat se stavebními firmami o novém časovém plánu u těch staveb, u nichž je jasné, že ten stávající nebude možné kvůli rozpočtu splnit.
 
Je i možné, že stavební firmy ŘSD na stavby půjčí. Státní firma má totiž v některých smlouvách i podmínku, že dodavatel stavebních prací jí může půjčit až polovinu ročních nákladů na stavbu. "Musíme mít ale jistotu, že příští rok na takovou silnici budou peníze," dodal Brunclík.

Před třemi lety nastartovaný dálniční boom letos výrazně zadrhává. Důvodem jsou právě peníze. "Stavební firmy jsou z toho dost nervózní. Řada projektů má už teď zpoždění a nestihne se určitě prostavět tolik, kolik stát původně plánoval," říká šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Odhaduje, že výdaje na dálnice budou letos až o dvacet miliard nižší. "Budeme chtít jasně vědět, jak to je s financemi," dodal.

ŘSD navíc letos začalo mít kvůli dočasně omezenému přísunu peněz z Evropské unie problémy s placením faktur. Dluhy po splatnosti dosáhly až 3,5 miliardy korun. Teď už ale ŘSD znovu platí. "Denně nám odchází z účtů kolem 300 milionů," tvrdí Brunclík. "Firmy musí předpokládat, že k tomu čas od času dojde, smlouva na to pamatuje," dodal.

Stavaře loni namlsalo obrovské množství nově vypsaných soutěží, letos ale zatím ŘSD nezveřejnilo žádnou velkou novou zakázku. "Každou novou zakázku musíme projednat s ministerstvem dopravy a státním fondem dopravní infrastruktury. Nejsme v jednoduché situaci, je před námi řešení hodně problémů," vysvětlil Brunclík.

V záloze má ŘSD stavby za celkem 35 miliard korun. Není však jisté, kdy je použije.

Autor:
  • Nejčtenější

Granko slaví 40 let. Jak dnes vypadá holčička z obalu?

Před čtyřiceti lety přivedla maminka Veroniku Fojtů do ateliéru, kde vznikla fotka na obal krabice kakaa. Tehdy...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

Příští recese zasáhne Evropu tvrději než finanční krize, varují analytici

Ekonomický pokles vyvolá v Evropě vlnu neschopnosti splácet dluhy, varuje ratingová agentura Moody’s. Situace bude...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boeing Max se vrátí, ale zaměstnanci ne. Posádky se bojí zpět na palubu

Letušky a stevardi letecké společnosti American Airlines nechtějí pracovat na palubě Boeingu 737 Max po jeho návratu...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Byznys třída v letadlech by měla být zakázána, říká šéf Wizz Airu

Šéf nízkonákladové letecké společnosti Wizz Air Jozsef Varadi prohlásil, že byznys třída by měla být v letadlech...

Premium

Úpění D1 pod obrněnci doznělo až do Bruselu. Z unie pošlou další peníze

Kvůli potížím s­ vojenskou technikou má Česko možnost získat dotace na civilně-vojenské dopravní stavby. Květnových...

Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje

Desítky miliard korun, které tečou do staveb přes Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), možná bude fond v roce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz