Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už vypsala před několika týdny soutěže na projektování elektrifikace tratě z Prunéřova do Kadaně a z Oldřichova u Duchcova do Litvínova. Už na začátku roku vypsala soutěž na dlouho očekávanou elektrifikaci tratě z Otrokovic přes Zlín do Vizovic. Celkem už centrální komise ministerstva dopravy schválila elektrifikaci 275 km tratí.
„Záměrem SŽDC je pokračovat v elektrifikaci i u dalších tratí, některé se již nyní prověřují, nejsou ale ještě známy výsledky návratnosti investice. Velké množství tratí bychom chtěli v následujících letech prověřit v rámci studií proveditelností,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj je provoz v elektrické trakci výrazně ekonomičtější.
Elektrifikace by pro cestující mohla znamenat více přímých vlaků: například v případě Zlína jezdí jen dva přímé vlaky z Prahy, u kterých ale zdržuje výměna lokomotivy v Otrokovicích. Elekrizací by tyto problémy odpadly.
V seznamu tratí na elektrifikaci je zatím reálná jako nejblíže proveditelná trať z Olomouce přes Uničov do Šumperka. U ní chce SŽDC současně zvýšit rychlost až na 160 kilometrů v hodině. „V pozitivním scénáři by mohla začít v roce 2018,“ dodal Illiaš.
trať | počet kilometrů | |
---|---|---|
Otrokovice - Zlín - Vizovice | 18 | |
Olomouc - Uničov - Šumperk | 57 | |
Praha - Kladno | 31 | |
Plzeň - Domažlice - st. hranice | 59 | |
Kadaň předměstí - Kadaň | 2 | |
Louka u Litvínova - Litvínov | 3 | |
Blažovice - Veselí nad Moravou | 70 | |
Hustopeče u Brna - Šakvice | 7 | |
Boskovice - Skalice nad Svitavou | 5 | |
Brno - Zastávka u Brna | 23 | |
projekty v přípravě, ale ještě bez schválení centrální komisí | ||
Ostrava - Frenštát pod Radhoštěm | 64 | |
Frýdlant nad Ostravicí - Ostravice | 7 | |
Sedlnice - Štramberk | 15 | |
Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou | 58 |
Podle něj není cílem vždy jen elektrifikovat, ale současně i celou trať modernizovat. Další by měla jít na řadu trať z Otrokovic do Vizovic, která by měla přinést dlouho očekávanou elektrifikaci i do Zlína.
Zatím poslední elektrizovanou tratí je lokální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta ale nepatří SŽDC. Na její změnu přispěla výrazně Evropská unie. S evropskými dotacemi na elektrifikaci počítá i SŽDC. V seznamu chystaných tratí k elektrifikaci ale chybí některé, po nichž volají zejména dopravci: například trať z Prahy do Berouna přes Rudnou, která by mohla sloužit jako alternativa pro případ uzavření hlavní tratě kolem Berounky.
V případě severočeských tratích SŽDC zatím počítá se stejnosměrným napájením, i když stát si nechává zpracovat studii, která má ukázat, zda by nebylo jednodušší a ekonomicky výhodnější v celé zemi sjednotit napájecí soustavu na střídavý proud. V Česku jsou elektrizovány zhruba tři tisíce kilometrů tratí, tedy zhruba jedna třetina.