Ústup nafty na železnici. Stát chce elektrifikovat další tratě

  0:59aktualizováno  0:59
Stovky kilometrů nových tratí chce v příštích letech „zadrátovat“ Správa železniční dopravní cesty. Provoz vlaků by tak na nich měl být ekologičtější než dosud, na některých tratích by měla elektrifikace umožnit také více přímých spojení.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky.

SŽDC aktuálně řeší možnost elektrifikace celkem 14 úseků, většina z nich je na Moravě a navazuje hlavně na hlavní trať Praha – Břeclav nebo Břeclav – Ostrava. Jednou z tratí, o které se dlouho mluví jako o kandidátovi na elektrifikaci, je například železnice z Otrokovic do Vizovic. Díky ní by mohly zajíždět přímé elektrifikované vlaky do Zlína, dráty končí zatím na hlavní trati v Otrokovicích.

U šesti tratí (viz tabulka) už byla schválena studie proveditelnosti ve variantě elektrizace. „Ostatní jsou těsně před dokončením či schválením. Obecně lze říci, že pokud ve studii proveditelnosti prověřujeme elektrizaci, tak panuje shoda na tom, že by tato trať měla být elektrizována a lze ve většině případů očekávat potvrzení tohoto předpokladu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Někde nutnost, jinde vyhazování peněz

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu jsou tratě, které už měly být dávno elektrifikované, jako příklad právě spojení do Zlína. „Jsou i případy, kde by elektrifikace pomohla větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ říká Záruba a jako příklad uvádí například spojení Brno - Jihlava v případě souprav s řídícím vozem či Hradec Králové - Trutnov. „Jsou ale i případy, kde je to vyhazování peněz,“ dodal. Podle něj je nutné trať současně zrychlit.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky. Například České dráhy si koupily dieselové soupravy Pesa Shark pro provoz na elektrifikované trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi přes Cheb. Dopravce to vysvětluje tím, že je to pro ně výhodnější.

Elektrické vlaky jsou pro dopravce většinou dražší, jejich provoz ale naopak levnější. Dopravci mají také u elektrických vlaků větší výběr, nízkopodlažních nových motorových jednotek už je na trhu jen pár. Tím, jak se výrobci zaměřují více na elektrické vlaky, bývají tyto soupravy většinou rychlejší a výkonnější. Elektrifikace má velký potenciál především na tratích se silným provozem.

Do Bavorska bez přepřahu

V plánu na elektrifikaci jsou i tratě, kde je velký potenciál nákladní dopravy, například z Plzně do Domažlic a dál do Bavorska. Pro nákladní dopravce je výhodnější, když mohou tahat vlaky jedinou lokomotivou, než když musí přepřahat.

Podíl elektrifikovaných tratí je u nás relativně nízký v porovnání se západoevropskými zeměmi. To je ale dané částečně i tím, že je u nás stále spousta regionálních tratí, které už jinde prošly uzavřením. Například ve Švýcarsku je elektrifikováno téměř 100 % tratí.

V Česku letos probíhá elektrizace tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta však není v majetku SŽDC, ale sdružení obcí. V seznamu tratí na elektrifikaci chybí stále některé úseky, o které žádají kraje: například do Kadaně či Litvínova v Ústeckémkraji.

Elektrifikované tratě jsou ale někdy i nevýhodou, což ukázala loňská ledovka, kdy doprava na elektrifikovaných tratí na tři dny prakticky zkolabovala.

Elektrizace (tučné: schválena studie proveditelnosti)
Trať ZDo
262Skalice nad SvitavouBoskovice
254 Šakvice Hustopeče u Brna
290OlomoucUničov
331OtrokoviceVizovice
120PrahaKladno/Letiště Praha
180PlzeňDomažlice
323Ostrava Kunčice - Valašské Meziříčí
322Frýdek-MístekČeský Těšín
325StudénkaVeřovice
324Frýdlant nad OstravicíOstravice
341Staré Město u Uherského HradištěBojkovice
346Újezdec u LuhačovicLuhačovice
340KunoviceVeselí nad Moravou
340BlažoviceVeselí nad Moravou
Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Na D1 u Humpolce půjde po víkendu projet stovkou, zmizí svodidla

Na problémovém úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začala firma Eurovia...

Z problematického úseku dálnice D1 na Vysočině zmizí po víkendu provizorní svodidla. S rozšířením jízdních pruhů se...

PŘEHLEDNĚ: Oblíbené, ale nerentabilní letadlo. Na to Airbus A380 doplatil

Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely...

Ve čtvrtek oznámila společnost Airbus konec výroby letadla s označením A380. Tento obr, který brázdí světové nebe od...

D11 se prodraží o 148 milionů. Byla to nejrozumnější varianta, řekl Ťok

Ředitelství silnic a dálnic zahájilo stavbu D11 od Hradce Králové do Smiřic (2....

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodlo se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky na dodatku ke smlouvě na...

Najdete na iDNES.cz