Rozdílná omezení způsobí problémy před hraničními přechody, kde stojící kamiony vytvoří kilometrové kolony, protože nemohou vjet do sousední země. Ilustrační foto

Rozdílná omezení způsobí problémy před hraničními přechody, kde stojící kamiony vytvoří kilometrové kolony, protože nemohou vjet do sousední země. Ilustrační foto | foto: Martin Adamec

Slováci více omezí kamiony. Zavřené hranice přenesou problémy i k nám

  • 47
Slovensko zřejmě předběhne Česko v zavádění další novinky. Poté, co se rozhodlo, že o mnoho let dříve přijme euro, to vypadá, že také s výrazným náskokem oproti Česku zakáže v pátek odpoledne jízdu kamionům po hlavních silnicích a dálnicích. Něco takového přitom čeští politici slibují už dva roky.

Dosavadní zákaz se v tuzemsku vztahuje pouze na pátky v červenci a srpnu. "Nyní se zpracovává studie, která má posoudit ekonomické dopady takového rozhodnutí," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Materiál by mohl být hotový v červnu, samotná změna by vstoupila v platnost nejdříve příští rok.

Slovenská vláda konala rychleji a začlenila zákaz do novely silničního zákona, kterou bude tento týden projednávat parlament. V zákonu je několik výjimek, kdy zákaz neplatí, například při přepravě zboží podléhajícího zkáze nebo zdravotnického materiálu.

Zákon mimo jiné opět snižuje povolenou rychlost v obci na 50 kilometrů v hodině, přikazuje řidičům celodenní svícení nebo umožňuje na vybraných úsecích dálnic zvýšit rychlost na více než 130 kilometrů.

"Cílem nových opatření, která by měla začít fungovat od 1. října, je zvýšení bezpečnosti na cestách," uvedla Natália Hattalová z tiskového oddělení slovenského ministerstva vnitra.

Kvůli zákazu hrozí kolony i v Česku
Proti návrhu na omezení jízd kamionů se bouří slovenští autodopravci a firmy závislé na nepřetržitých dodávkách součástek pro výrobu. Sdružení dopravců Česmad Slovakia v minulých dnech vysvětlovalo své postoje v novinových inzerátech i rozhlasových a televizních spotech.

Podle prezidenta sdružení Petra Halabrína neobstojí argument, že kamiony výrazně zvyšují nehodovost. "V roce 2007 zavinily kamiony jen 2,6 procenta z celkového počtu nehod," tvrdí Halabrín.

Pokud zákon parlamentem projde, hrozí dopravci rozsáhlými protesty. "Velké problémy přinese tento zákon také výrobcům, kteří mají nepřetržitý provoz. Neumím si představit, jak bude v takovém případě fungovat dodávka dílů," říká mluvčí automobilky Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.

. Slovenské změnY - CO SE CHYSTÁ NA SILNICÍCH

- Povinné svícení po celý rok

- Snížení nejvyšší dovolené rychlosti v obci z 60 na 50 km/h

- Zákaz telefonování za jízdy
- Vyšší sankce za řízení v opilosti

- Zákaz jízd pro kamiony v pátek odpoledne, přes letní prázdniny i v sobotu přes den

- Povinnost mít zimní gumy, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu
- Povinná přilba pro cyklisty mimo obec, bez rozdílu věku

Pramen: návrh zákona

Podle zástupců partnerské organizace Česmad Bohemia způsobí zavedení pátečního zákazu na Slovensku větší komplikace, než očekávají v případě podobného opatření v Česku.

"Tamní infrastruktura je v daleko horším stavu, nedostatek parkovacích míst je ještě výraznější než u nás," uvedl tajemník sdružení Martin Špryňar.

S obavami se na novinku dívají i lidé z české dopravní policie. "Řešením by bylo sjednocení zákazů ve všech evropských státech," navrhuje Rostislav Plachý z ředitelství dopravní policie.

Rozdílná omezení způsobí problémy před hraničními přechody, kde stojící kamiony vytvoří kilometrové kolony, protože nemohou vjet do sousední země.

"Byli bychom rádi, kdyby ministerstvo dopravy připravilo takový návrh v době našeho předsednictví EU," říká Plachý. Úspěchem by podle něj bylo i to, kdyby se podařilo sjednotit zákazy alespoň v letních měsících, kdy se rozdíly mezi jednotlivými zeměmi ještě více zvětšují.