Cesta Jana Sůry začala na letišti Altenburg u Lipska. | foto: Jan Sůra, MF DNES

Sledujte redaktora MF DNES: Deset letů po Evropě za čtyři koruny

  • 58
Je to zvláštní pocit: každý kilometr autem na letiště v Altenburgu poblíž česko-německé hranice stojí přibližně sedmdesátkrát tolik, co mě budou stát následující cesty letadlem. Během čtyř dnů mě čeká hodně nezvyklá cesta, kterou by dobrovolně asi zrovna každý nepodstoupil: 11 letů po Evropě křížem krážem.

Deset letů z těchto 11 mě stojí opravdu 4 koruny celkem, včetně všech tax. Dvě stě jedna koruna navíc za jedenáctý let je nečekaná změna programu do "sadomasochistické cesty Jana Sůry".

. Jedenáct přeletů Jana Sůry

Ekonomický redaktor MF DNES Jan Sůra zkouší, jak lze nejlevněji cestovat po Evropě. Za 11 letů zaplatí v přepočtu 205 korun.

Během přesunů pořídí sérií reportáží a postřehů o nízkonákladovém létání, které budou vycházet na stránkách iDNES.cz.

Tak pojmenoval můj šéf mé putování po Evropě v redakčním plánu. Svým způsobem má pravdu. Všechny lety jsou na palubě Ryanairu, který nepatří zrovna mezi aerolinky vyhlášené svým servisem.

Opravdu podivný způsob cestování nakonec přispěl k tomu, že mám slíbený rozhovor s šéfem Ryanairu a s guru levného létání po Evropě Michaelem O´Learym. Kvůli němu jsem musel jeden let v itineráři přehodit.

Původní plán byl ale prostý: když někdo nabízí létání skoro zadarmo a letadla mě baví, byl by hřích takové nabídky nevyužít. Tak jako se někdo vyžívá třeba v jízdě na motorce nebo v pletení svetrů, já se vyžívám v létání.

Tři koruny za deset letů nejsou nesmysl. Opravdu tolik jsem platil za všechny lety. Ano, včetně poplatků. Ano, včetně palivových příplatků (ty Ryanair, na rozdíl od českých vykuků z cestovek a jiných leteckých společností, stejně nemá).

Musím se však odbavit jen přes web, mohu mít jen jedno zavazadlo do kabiny s maximální váhou deset kilogramů a vše jsem musel zaplatit kartou Visa Electron.

A létání za cent funguje: právě mám za sebou první let z Altenburgu do Londýna.

I tak se cesta může hodně prodražit: stačí, aby mi jednou uletělo někde letadlo. Letenky prodává jen z bodu A do bodu B bez jakékoliv návaznosti. Ale na druhou stranu, Ryanair patří k nejpřesnějším aerolinkám v Evropě.

Podobné lety prakticky za nic nejsou přitom úplně výjimečné: boj na evropském nebi o cestující houstne a akcí na levné letenky přibývá. Například SkyEurope nabízel během léta letenky za 24 korun včetně tax. A akce jsou i na dálkových letech: Emirates přišly minulý týden s letenkami z Mnichova do Bangkoku za deset tisíc korun.

Ryanair jako lídr trhu a největší bojovník s náklady jde nejdál: letenky ve výjimečných akcích nabízí i za cent. Včetně všech tax. I když stačí jen málo a platíte podstatně více, než aerolinka inzeruje.

Jak se k takovým letenkám dostanete, o tom se dozvíte během mé cesty. Během létání na takový popis bude času více než dost. Jedenáct letů mě zavede do různých koutů: například do Belfastu, Nantes, Dublinu, Liverpoolu, Frankfurtu či Stockholmu. Mimochodem, kdybych si celou cestu rezervoval teprve včera, vyšla by mě na dvacet tisíc korun.

Když jsem poprvé psal o podobných leteckých fanaticích, kteří se na podobné cesty vydávají, zajímalo mě, zda to opravdu funguje. - čtěte Pět letů po Evropě se dá pořídit i za 4 Kč

Celkem proletím přes osm tisíc kilometrů. Dvousetkorunový úsek mi trošku narušil bilanci: jeden kilometr mě stojí dva a půl haléře, jinak by se pohyboval ještě o dva řády níže. Ryanair na mně nevydělá už nic dalšího. Snad tedy jen pokud se nerozhodnu koupit si při letu nějaké občerstvení nebo nezačnu gamblovat na palubě. Na mém cestování Ryanair prodělá, neboť za mě musí zaplatit i všechny letištní taxy.

Létání není zrovna nejzelenější aktivita. Nicméně po tomto výletě budu "carbon neutral". Podle výpočtů serveru climatecare.org kvůli mé cestě vznikne 0,82 tuny skleníkových plynů. To je, podle stejné kalkulačky, zhruba stejné množství jako 5780 kilometrů novou fabií s nejslabším motorem.

Kolem Evropy za dvě stovky

Přes stejnou stránku si můžete koupit jakési "odpustky": takto dlouhý let přijde zhruba na osm liber. Ty půjdou (alespoň to stránky slibují) na projekty, které jinde emise CO2 sníží. Jde především o akce v rozvojovém světě: od výsadby lesů až třeba po stavbu větrných elektráren nebo výměnu neefektivního topení.

. PODROBNÝ ITINERÁŘ CESTY

Pondělí

Lipsko (Altenburg) => Londýn (Stansted)
Londýn (Stansted) => Belfast (City)


Úterý
Belfast (City) => East Midlands
East Midlands => Nantes(Brittany)
Nantes(Brittany) => Liverpool


Středa
Liverpool => Dublin
Dublin => Londýn (Stansted)
Londýn (Stansted) => Frankfurt (Hahn)
Frankfurt (Hahn) => Stockholm (Skavsta)


Čtvrtek
Stockholm (Skavsta) => Londýn (Stansted)
Londýn (Stansted) => Lipsko (Altenburg)