Čtvrtek 4. června 2020, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 4. června 2020 Dalibor

SkyToll: stát zaplatí za mýto víc, než tvrdí. Nesmysl, oponuje ministerstvo

  17:50aktualizováno  17:50
Společnost SkyToll, která neúspěšně usilovala o provoz českého mýtného systému po roce 2017 tvrdí, že stát za mýto zaplatí nakonec sdružení vedené firmou Kapsch mnohem víc, než oficiálně zveřejnil po podpisu tříletého dodatku. Ministerstvo ale interpretaci SkyTollu odmítá.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

SkyToll nepolevuje ve svém boji proti uzavřenému dodatku bez soutěže, který zatím antimonopolní úřad „ocenil“ milionovou pokutou za porušení zákona o veřejných zakázkách (více čtěte zde).

Podle šéfa SkyTollu Mateje Okáliho je součástí dodatků i bonus za plnění účinnosti výběru mýta na 95 %. Ten je i součástí původní smlouvy, jeho výše zůstává stejná. Kapschi zaručuje zhruba 250 milionů korun ročně navíc.

„Šest roků Kapsch tento ukazatel plní, není důvod, aby byl ve smlouvě tento bonus dál,“ tvrdí Okáli. Podle něj za tři roky tak stát vyplatí k původně slibované částce další tři čtvrtě miliardy.

SkyToll, který smlouvu napadá u antimonopolního úřadu, upozorňuje i na to, že dodatek dává opět velkou šanci Kapschi v pokračování výběru mýta i po skončení této smlouvy. Stát po zavedení Evropské elektronické mýtné služby (EETS), která je součástí dodatků, nebude po uplynutí tří let vlastnit tuto technologii, a bude tak dál závislý na Kapschi.

PŘEHLED: Kde udělalo ministerstvo dopravy chybu v mýtném

„Ačkoli ministerstvo dopravy deklaruje, že se podpisem dodatků konečně zbavilo závislosti na konsorciu Kapsch a učinilo tak důležitý krok k vypsání otevřeného technologicky neutrálního výběrového řízení, ve skutečnosti dodatky jeho závislost nejen stvrzují, ale dokonce posilují,“ konstatoval Okáli.

SkyToll odkazuje na článek 16.5 v dodatku (plný text k dispozici je zde), ve kterém se uvádí, že dodavatel nemusí pro předání EETS poskytovat žádnou součinnost. Jenže jiné části smlouvy mluví o tom, že součinnost Kapsch poskytnout musí.

I proto ministerstvo dopravy interpretaci Kapsche odmítá. „Dodatky ke smlouvě s Kapschem otevřely poprvé cestu k otevřené soutěži na provozovatele mýta, což potvrzuje ve svém rozhodnutí i ÚOHS,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podle něj jsou tvrzení SkyTollu zavádějící a nepravdivé. „Po zavedení EETS bude stát mít všechny potřebné zdrojové kódy k systému, který vlastní,“ dodal Neřold.

EETS má umožnit, aby mohli jezdit dopravci napříč Evropou různými mýtnými systémy s jednou krabičkou. SkyToll například tvrdí, že ve smlouvě se mluví pouze o mikrovlnné technologii. Ministerstvo to ale odmítá, standardem jsou hybridní jednotky, které umožňují provoz pod mýtnými branami i satelitním systémem.

SkyToll se netají obavami, že stávající smlouva nakonec povede k tomu, že za tři roky se bude situace opakovat a u mýta zůstane Kapsch. „I kdyby nakonec za tři roky v soutěži zvítězil někdo nový, podle znění uzavřených dodatků by měl současný staronový dodavatel poskytovat tomuto vítěznému subjektu součinnost po dobu osmi měsíců od předání systému. V praxi by to znamenalo, že dodatky smlouvu neprodlužují jen o tři roky, ale o tři roky a osm měsíců,“ tvrdí Okáli.

Stát od začátku tvrdí, že byl nucen smlouvu s Kapschem prodloužit kvůli tomu, aby nepřišel o zhruba deset miliard korun, které ročně na mýtu vybere.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Na Slovensko zatím jen autem a pěšky. Vlaky a autobusy brzdí tamní hygienik

Premiér Andrej Babiš a jeho slovenský protějšek Igor Matovič oznámili, že od středeční půlnoci obnoví volný pohyb mezi...

Za zranění při nehodě budou piráti silnic nejméně půl roku bez řidičáku

Premium Za necelé dva roky má platit nový bodový systém. Podle ministerstva dopravy má ulevit pachatelům drobných přestupků od...

Aerolinky prodávají letenky i na lety, u kterých vědí, že nebudou

Letecké společnosti ruší cestujícím lety na červen, často hned po zakoupení letenky. Prodávají letenky i do zemí, kam...

Dvě miliardy, nebo jsme dolétali, říká šéf Smartwings Šimáně

Premium Česko v koronavirové krizi pomáhá jen malým a středním podnikům, uvádí Jiří Šimáně, spolumajitel skupiny Unimex group,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz